ΑρχικήyoutubeΕρασιτέχνης αστρονόμος ανακάλυψε πέντε νέους νάνους γαλαξίες - Πήραν το όνομά του

Ερασιτέχνης αστρονόμος ανακάλυψε πέντε νέους νάνους γαλαξίες – Πήραν το όνομά του

Ένας ερασιτέχνης αστρονόμος ανακάλυψε πέντε νέους νάνους γαλαξίες (dwarf) γύρω από έναν μεγάλο μακρινό σπειροειδή γαλαξία (Sculptor ή NGC 253). Το όνομα του Ιταλού αστρονόμου είναι Giuseppe Donatiello, και οι πέντε γαλαξίες που βρήκε, πήραν το όνομά του: Donatiello V, Donatiello VI, Donatiello VII, Donatiello VIII και Donatiello IX (Do V, Do VI, Do VII, Do VIII και Do IX).

Από έντεκα ανακαλύψεις, εννέα γαλαξίες φέρουν το όνομά μου. Από όσο γνωρίζω, είμαι ο πρώτος και μοναδικός ερασιτέχνης αστρονόμος που έχει δοθεί το όνομά του σε γαλαξίες“, είπε ο Donatiello στο Space.com. “Όλα ξεκίνησαν με την πρώτη ανακάλυψη το 2016, όταν, στις αστροφωτογραφίες μου, βρήκα αυτό που θα λέγαμε Donatiello I. Αν και αυτή ήταν μια ασυνήθιστη πρακτική, ο νέος γαλαξίας έλαβε το όνομά μου και ήταν μεγάλη χαρά“.

Οι πέντε δορυφόροι γαλαξίες που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα, ενώνονται με τους τρεις προηγούμενους νάνους γαλαξίες που ανακάλυψε ο Donatiello γύρω από τον γαλαξία Sculptor, επίσημα γνωστό ως NGC 253.

Δείτε επίσης: Νέα τεράστια μαύρη τρύπα εντοπίστηκε στον γαλαξία μας

Ερασιτέχνης αστρονόμος ανακάλυψε πέντε νέους νάνους γαλαξίες

Η ανακάλυψή τους, και ειδικά από έναν ερασιτέχνη, είναι πολύ σημαντική, αφού βρίσκονται πολύ μακριά από τη Γη και είναι τόσο μικροί, που η ανίχνευσή τους είναι εξαιρετικά δύσκολη. Ταυτόχρονα, η εύρεσή τους  μπορεί να βοηθήσει τους επιστήμονες να μελετήσουν τα παλαιότερα αστέρια στο σύμπαν μας, να μελετήσουν τη φύση και την κατανομή της σκοτεινής ύλης και πολλά άλλα.

Γενικά, οι νάνοι γαλαξίες είναι αντικείμενα που παρουσιάζουν πολύ χαμηλή φωτεινότητα. Αρκεί να πούμε ότι πολλοί δορυφόροι του Γαλαξία μας είναι δύσκολο να εντοπιστούν επειδή είναι καλά καμουφλαρισμένοι στα αστρικά πεδία“, είπε ο Donatiello. “Αυτό γίνεται όλο και πιο δύσκολο για τους εξωτερικούς γαλαξίες… Κάθε νέα ανακάλυψη είναι επομένως σημαντική τόσο στο μέτωπο της απογραφής όσο και για την καλύτερη γνώση αυτών των συστημάτων και της εξέλιξής τους“.

Νάνοι γαλαξίες

Ο Γαλαξίας μας έχει τους δικούς του δορυφόρους νάνους γαλαξίες. Μέχρι το 1999, οι αστρονόμοι γνώριζαν περίπου δώδεκα νάνους γαλαξίες γύρω από τον γαλαξία μας. Ωστόσο, νέες παρατηρήσεις από το 2004 και μετά έφεραν στο φως πολλούς περισσότερους και τώρα γνωρίζουμε περίπου 60 δορυφόρους γαλαξίες.

Η ανακάλυψη και η μελέτη τους είναι σημαντική γιατί μπορεί να μας δώσει στοιχεία για τη δυναμική της σκοτεινής ύλης.

Υπάρχει ένα μοντέλο κοσμολογίας που ονομάζεται Lamba cold dark matter model (LCDM), και σύμφωνα με αυτό, πρέπει να υπάρχουν χιλιάδες δορυφόροι γαλαξίες γύρω από τον Γαλαξία μας και άλλους μεγάλους γαλαξίες. Προσομοιώσεις που έγιναν με χρήση αυτού του μοντέλου προβλέπουν ότι ο γειτονικός μας γαλαξίας, η Ανδρομέδα, θα πρέπει να περιβάλλεται από 500 έως 1.000 δορυφόρους γαλαξίες. Ωστόσο, οι αστρονόμοι έχουν δει μόλις 39 και δύο από αυτούς ανακαλύφθηκαν από τον ερασιτέχνη αστρονόμο Donatiello.

Αυτή η απόκλιση έχει γίνει γνωστή ως «το πρόβλημα του δορυφόρου που λείπει». Μετά από 25 χρόνια, δεν έχει προκύψει καμία πειστική λύση γιατί, ακόμη και με την ανακάλυψη ασθενών γαλαξιών, ο αριθμός παραμένει σημαντικά χαμηλός“, εξήγησε ο Donatiello. Έτσι, το μεγάλο ερώτημα είναι: Πού βρίσκονται όλοι αυτοί οι γαλαξίες;

Δείτε επίσης: Το Gaia αποκαλύπτει αρχαία ρεύματα αστεριών στο Γαλαξία μας

Ο Donatiello και η ομάδα του στράφηκαν σε αρχειακά δεδομένα που συλλέχθηκαν από το Dark Energy Spectroscopic Instrument (DESI) που βρίσκεται στο τηλεσκόπιο Mayall στο Kitt Peak National Observatory.

Το 2021, το όργανο ξεκίνησε μια πενταετή έρευνα σε 35 εκατομμύρια γαλαξίες και κβάζαρ, αλλά ο Donatiello και οι συνεργάτες του εστίασαν ειδικά στις παρατηρήσεις στον γαλαξία Sculptor και στα περίχωρα.

Donatiello

Αυτή η μελέτη οδήγησε στην ανακάλυψη οκτώ νάνων γαλαξιών στη γαλαξιακή ομάδα Sculptor: οι τρεις ανακαλύφθηκαν το 2021 και οι άλλοι πέντε πιο πρόσφατα. Οι αστρονόμοι γνωρίζουν τώρα για 18 γαλαξίες σε αυτήν την ομάδα γύρω από τον NGC 253.

Ωστόσο, οι νέες ανακαλύψεις ξεχωρίζουν λόγω του ότι ήταν πολύ αμυδροί.

Όλοι οι άλλοι δορυφόροι γαλαξίες αυτής της ομάδας είναι σφαιροειδείς νάνοι παρόμοιοι με τους «κλασικούς» δορυφόρους γαλαξίες του Γαλαξία μας, στην περιοχή υψηλής φωτεινότητα“, είπε ο Donatiello. “Χάρη στην απογραφή των δορυφόρων γαλαξιών του NGC 253, έχουμε τώρα έναν τρόπο να συγκρίνουμε πώς εξαφανίζονται προοδευτικά τα πιο αμυδρά συστήματα καθώς η απόσταση αυξάνεται“.

Δείτε επίσης: NASA: Ανακαλύπτει ένα γαλαξιακό απολιθωμένο οικοσύστημα

Ο ερασιτέχνης αστρονόμος πρόσθεσε ότι νέα, πιο ισχυρά όργανα έρευνας θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον εντοπισμό πολύ αμυδρών αστρικών και γαλαξιακών συστημάτων.

Σε αυτό το σημείο, 9 γαλαξίες, συμπεριλαμβανομένων των 8 νάνων δορυφόρων του γαλαξία Sculptor, φέρουν το όνομα του Donatiello, αλλά γι’ αυτόν έχει περισσότερη σημασία η ανακάλυψη παρά το όνομα.

Τα ευρήματα της ομάδας είναι διαθέσιμα ως έγγραφο με προκαταρκτική αξιολόγηση στο ερευνητικό αποθετήριο arXiv.

Συμπερασματικά, η ανακάλυψη πέντε νέων νάνων γαλαξιών από έναν ερασιτέχνη αστρονόμο είναι ένα συναρπαστικό και σημαντικό γεγονός στον κόσμο της αστρονομίας. Όχι μόνο καταδεικνύει τις δυνατότητα ερασιτεχνών να συνεισφέρουν σε επιστημονικές ανακαλύψεις, αλλά προσθέτει επίσης στη γνώση μας για το σχηματισμό και την εξέλιξη των γαλαξιών. Αυτή η ανακάλυψη χρησιμεύει ως υπενθύμιση ότι τα θαύματα του σύμπαντός μας είναι ατελείωτα και περιμένουν να εξερευνηθούν από οποιονδήποτε έχει πάθος για την αστρονομία. Συνεχίστε λοιπόν να κοιτάτε ψηλά στα αστέρια, ποτέ δεν ξέρετε τι μπορεί να ανακαλύψετε.  Ας συνεχίσουμε λοιπόν να εξερευνούμε και να μελετάμε το σύμπαν μας, ποιος ξέρει τι άλλες συναρπαστικές ανακαλύψεις μας περιμένουν!

Πηγή: www.space.com