Το Facebook ανακοίνωσε την απόφασή του να εγκαταλείψει για μια ακόμα φορά την υπηρεσία των ειδήσεων. Η Meta ανακοίνωσε ότι θα αποσύρει την ετικέτα/tag “news” του Facebook στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και τη Γερμανία, προετοιμαζόμενη για τους νέους κανονισμούς που μπορεί να την υποχρεώσουν να πληρώσει για το περιεχόμενο.
Αυτή η κίνηση μπορεί να μην ενδιαφέρει τους χρήστες, αλλά έχει προκαλέσει αναστάτωση στον χώρο των μέσων ενημέρωσης.
Το Facebook αντιμετωπίζει προβλήματα με τις ειδήσεις. Αρχικά, υπήρξε μία διαμάχη με την αυστραλιανή κυβέρνηση σχετικά με τις πληρωμές για τις ειδήσεις και στη συνέχεια ακολούθησε η αθόρυβη κατάργηση μιας καρτέλας “News” που διανέμει έσοδα από το Facebook στις ΗΠΑ. Στη συνέχεια, ακολούθησε μια πλήρης απαγόρευση συνδέσμων ειδήσεων στον Καναδά. Τώρα, η Meta καταργεί επίσης την καρτέλα “News” στη Γαλλία, τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ ταυτόχρονα τεραματίζει τη χρηματοδότηση ενός δημοφιλούς τοπικού ειδησεογραφικού έργου. Όπως συνέβη στον Καναδά και την Αυστραλία, η αλλαγή πολιτικής στην Ευρώπη προδικάζει την επικείμενη νομοθεσία σε ολόκληρη την ΕΕ, καθώς και στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου ενδέχεται να ζητηθεί από τον κοινωνικό γίγαντα να αποζημιώσει για τις ειδήσεις που κοινοποιεί.
Δείτε ακόμα: Google και Meta τείνουν να πληρώνουν καλύτερα τους software μηχανικούς τους
Τα καλύτερα τηλέφωνα Motorola για το 2024
Νέα στοιχεία: Η Αφροδίτη μάλλον δεν είχε ποτέ ωκεανούς
Υπάλληλος Καταγγέλλει την Apple για Παρακολούθηση
Η Meta, ανακοίνωσε αυτήν την εβδομάδα ότι θα καταργήσει την καρτέλα “News” σε τρεις ευρωπαϊκές χώρες έως τον Δεκέμβριο. Αυτό σημαίνει, ότι η εφαρμογή δεν θα προβάλλει πλέον άρθρα. Η Meta δήλωσε, ότι θα συνεχίσει να τηρεί τις υφιστάμενες συμφωνίες, αλλά δεν θα ανανεώνει αυτές που λήγουν και δεν θα επιδιώξει νέες πληρωμένες συνεργασίες με ειδησεογραφικούς οργανισμούς στο μέλλον. “Φαίνεται ότι η Meta ενεργοποιεί το κουμπί επαναφοράς ενώ ελάχιστοι ειδησεογραφικοί οργανισμοί είναι προετοιμασμένοι για κάτι τέτοιο”, δήλωσε η Sarah Anne Ganter, ειδική στη ρύθμιση και τη διακυβέρνηση πλατφόρμας στο Πανεπιστήμιο Simon Fraser στη Βρετανική Κολομβία.
Η Meta δεν είναι άγνωστη στην αναστροφή της στρατηγικής της για τις ειδήσεις – κάθε λίγα χρόνια, εισάγει ένα νέο εργαλείο για την ανάκτηση εξωτερικών ειδήσεων, προτού επανέλθει στις αναρτήσεις από φίλους και συγγενείς. Το Trending Topics διήρκεσε τέσσερα χρόνια πριν αναγκαστεί να κλείσει λόγω σκανδάλων συνωμοσιολογικής θεωρίας. Τα άρθρα διήρκησαν αρκετά, αλλά η βιομηχανία των μέσων ενημέρωσης δεν “θρήνησε” για την κατάργησή του. Το 2020, η Meta δοκίμασε μια διαφορετική προσέγγιση, προσθέτοντας μια καρτέλα “News” στις εφαρμογές του Facebook για την προβολή ιστοριών, την ίδια στιγμή που ανταμείβει οργανισμούς μέσων ενημέρωσης που παρέχουν το περιεχόμενο.
Η εν λόγω καρτέλα έχει ήδη αποσυρθεί στις ΗΠΑ εδώ και ένα χρόνο. Η ενότητα “News” δεν είναι πλέον διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του κοινωνικού δικτύου – αλλά μόνο στην εφαρμογή, και βρίσκεται καλά κρυμμένη στο μενού. Έτσι, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός, ότι οι ειδήσεις αποτελούν μόλις το 3% του περιεχομένου που προβάλλεται, σύμφωνα με ανάρτηση στο ιστολόγιο της Meta που ανακοινώνει τις αλλαγές.
Η εμφανής απροθυμία της Meta να πληρώσει για τα νέα που εμφανίζονται στους χρήστες του Facebook αποτελεί την καρδιά όλων αυτών των αλλαγών. Τα νέα αποτελούν μια πηγή περιεχομένου που βοηθά τους χρήστες του Facebook να παραμένουν στην πλατφόρμα, αντί να μεταβαίνουν σε άλλες ιστοσελίδες ή εφαρμογές. Παρόλα αυτά, τα μέσα ενημέρωσης έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές από την ανατροπή αυτή στον κυβερνοχώρο, καθώς έχουν χάσει τον έλεγχο της κερδοφόρου διαφημιστικής αγοράς από την Google και το Facebook. Αυτό έχει επηρεάσει τα οικονομικά τους και έχει αφήσει τις τοπικές εφημερίδες να αναζητούν τρόπους επιβίωσης. Με την πάροδο του χρόνου, η Meta έχει εξετάσει τρόπους για να υποστηρίξει οικονομικά τα ειδησεογραφικά μέσα, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει σημειώσει καμία πρόοδο – και τώρα φαίνεται ότι τα εγκαταλείπει.
Δείτε ακόμα: Instagram και Facebook: Χρονολογικό feed για Reels και Stories στην Ευρώπη
Στο πιο πρόσφατο πείραμά της με τις ειδήσεις, η Meta φέρεται να πλήρωσε εκατομμύρια δολάρια σε βρετανικούς ειδησεογραφικούς οργανισμούς. Παράλληλα, λειτουργούσε ένα “community news project“, χρηματοδοτώντας 100 τοπικούς δημοσιογράφους ειδήσεων σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο. Το 2021, η Meta δώρισε 5,9 εκατομμύρια λίρες (περίπου 7,3 εκατομμύρια δολάρια) για να χρηματοδοτήσει δύο ακόμη χρόνια λειτουργίας του προγράμματος. Ωστόσο, αυτή η πρωτοβουλία έχει τώρα ακυρωθεί, κάτι που ο Henry Faure Walker, διευθύνων σύμβουλος της NewQuest, του δεύτερου μεγαλύτερου εκδότη τοπικών εφημερίδων στο Ηνωμένο Βασίλειο, χαρακτηρίζει ως “μια κυνική κίνηση από μια εταιρεία που κερδίζει δισεκατομμύρια λίρες από τη διαφημιστική αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου και δημιούργησε την πλατφόρμα Facebook εν μέρει με δωρεάν χρήση του ποιοτικού περιεχομένου που παρέχουν οι εκδότες ειδήσεων”.
Η διάθεση του Facebook να αποζημιώσει για ειδήσεις φαίνεται να μειώνεται ακριβώς όταν αντιμετωπίζει την απαίτηση από τους νομοθέτες να καταβάλει αμοιβή για τις ειδήσεις. Η Meta έχει λάβει ακραία μέτρα για να αντισταθεί στη νομοθεσία σχετικά με αυτό το ζήτημα.
Το 2021, η αυστραλιανή κυβέρνηση ενέκρινε έναν νόμο που απαιτεί από ψηφιακές πλατφόρμες όπως η Meta και ο ιδιοκτήτης της Google, η Alphabet, να ανταμείβουν την προβολή περιεχομένου ειδήσεων. Αντιδρώντας αποφασιστικά, η Meta απαγόρευσε την κοινή χρήση συνδέσμων ειδήσεων στο Facebook και απαγόρευσε τη δημοσίευση συνδέσμων σε μη ειδησεογραφικούς ιστότοπους, όπως επίσημες κυβερνητικές σελίδες υγείας, κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η αντιπαράθεση τελείωσε όταν η κυβέρνηση συμφώνησε να μην επιβάλει την απαίτηση στη Meta, αρκεί να συνάψει αρκετές συμφωνίες κατανομής εσόδων με τα μέσα ενημέρωσης από μόνη της.
Ο Καναδάς ακολούθησε το παράδειγμα. Στις αρχές του έτους, η καναδική κυβέρνηση ενέκρινε νόμο που απαιτεί από τις μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες, όπως το Meta και το Alphabet, να μοιράζονται τα έσοδά τους με τις εταιρείες ειδήσεων. Ως αντίδραση, το Meta απαγόρευσε τη δημοσίευση συνδέσμων ειδήσεων σε ολόκληρο το κοινωνικό δίκτυο στον Καναδά. Η απόφαση αυτή ήρθε την ίδια στιγμή με την εκδήλωση φοβερών δασικών πυρκαγιών το καλοκαίρι, με τα τοπικά ειδησεογραφικά πρακτορεία που εξαρτώνταν προηγουμένως από το Facebook να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ενημέρωση για εκκενώσεις και άλλες σημαντικές εξελίξεις. Η Google σχεδιάζει να ακολουθήσει το ίδιο μονοπάτι όταν ο νόμος τεθεί πραγματικά σε ισχύ τον Δεκέμβριοσε πλήρη ισχύ τον Δεκέμβριο.
Δείτε ακόμα: Χάκερ εκμεταλλεύτηκαν Salesforce zero-day σε επίθεση phishing στο Facebook
Σύμφωνα με πηγές στα καναδικά ειδησεογραφικά μέσα, η απαγόρευση συνδέσμων στο Facebook είχε σημαντικό αντίκτυπο στην κίνηση των παραπομπών και την αφοσίωση στις εφαρμογές της Meta. Ωστόσο, το πραγματικό ερώτημα είναι ποια διαδρομή θα ακολουθήσει η Google στο τέλος του έτους. Με την πάροδο του χρόνου, θα δούμε ποιες συνέπειες, τόσο στο μακροπρόθεσμο όσο και στο βραχυπρόθεσμο, θα έχει η αφαίρεση, ειδικά αν παραμείνει στη θέση της. Ο Ganter δήλωσε: “Με την πάροδο του χρόνου θα δούμε ποιες βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες συνέπειες θα έχει η αφαίρεση, ιδιαίτερα εάν παραμείνει σε ισχύ”.
Το νομοσχέδιο περί ψηφιακών αγορών, ανταγωνισμού και καταναλωτών που εξετάζεται αυτή τη στιγμή στο κοινοβούλιο του Ηνωμένου Βασιλείου μπορεί να οδηγήσει την Meta (καθώς και το Alphabet) να αναγνωριστεί ως Κύρια Δύναμη στην Αγορά – Strategic Market Status (SMS) και να της ζητηθεί να συνεισφέρει οικονομικά στους δημιουργούς περιεχομένου, προκειμένου να διασφαλιστεί θεμιτός ανταγωνισμός στην ψηφιακή αγορά. Το ακριβές ποσό θα καθοριστεί μέσω διαιτησίας, με την Competition and Markets Authority να επιβάλλει πρόστιμα σε εταιρείες που αρνούνται να συμμορφωθούν. Παρόμοια μέτρα εξετάζονται και σε άλλες χώρες όπως η Μαλαισία, η Νέα Ζηλανδία και οι Ηνωμένες Πολιτείες. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ήδη ισχύει νομοθεσία που ανάγκασε τη Google να συνάψει συμφωνίες κατανομής εσόδων με περισσότερους από 300 εκδότες.
Η Alphabet και η Meta διαφωνούν, υποστηρίζοντας ότι οι ειδήσεις δεν είναι ιδιαίτερα πολύτιμες για αυτούς. Στην πλατφόρμα της Google, οι ερωτήσεις σχετικά με τις ειδήσεις αποτελούν μόλις το 2% των αναζητήσεων σύμφωνα με τα δεδομένα της ίδιας της εταιρείας, ενώ η Meta δήλωσε ότι οι ειδήσεις αποτελούν μόλις το 3% του περιεχομένου που βλέπουν οι χρήστες στις ροές τους. Από την άλλη, σύμφωνα με την έκθεση “widely viewed content” της Meta, μόνο το 6,2% του περιεχομένου που εμφανίζεται στις τροφοδοσίες συνδέεται με μια πηγή εκτός του Facebook. Παρόλα αυτά, άλλες έρευνες αμφισβητούν αυτά τα νούμερα. Μια έρευνα του Pew Research Center το 2021 έδειξε ότι οι μισοί ενήλικες στις ΗΠΑ λαμβάνουν ειδήσεις μέσω κοινωνικών δικτύων τουλάχιστον μερικές φορές.
Στον Καναδά, ο ερευνητής Jean-Hugues Roy από το Université du Québec à Montréal (UQAM) χρησιμοποίησε το εργαλείο CrowdTangle της Meta για να διαπιστώσει τι είδαν οι άνθρωποι στο Facebook μετά την απαγόρευση των ειδήσεων. Τα αποτελέσματα έδειξαν, ότι υπήρξε έντονη χρήση clickbait, οικογενειακών αναρτήσεων και συνταγών. Όπως ανέφερε ο ίδιος, “γρήγορα κουράζεται κανείς”.
Δείτε ακόμα: Η Meta απαιτεί από τους υπαλλήλους επιστροφή στο γραφείο!
Ωστόσο, δεν υπήρχαν αξιόπιστα στοιχεία που να υποστηρίζουν, ότι η παραπληροφόρηση αντικατέστησε το κενό που προκαλούσε η έλλειψη ειδήσεων – όπως υποστήριξαν ορισμένοι. “Αναγνωρίζοντας, ότι η Meta αφαιρεί περιεχόμενο ειδήσεων, συνειδητοποιείται, ότι τα clickbait μπορεί να είναι πιο επιζήμια από ό,τι πίστευε”. Ένα παράδειγμα είναι, ότι απαγορευμένες ειδήσεις ανακυκλώνονται από ιστοσελίδες clickbait. “Ορισμένες ειδήσεις περνούν,μέσω όμως ψευδομέσων ενημέρωσης που τροφοδοτούν δημοσιογραφικά άρθρα και τις εντείνουν με πλαστές λεπτομέρειες και εντυπωσιακούς τίτλους”, προσθέτει.
Πηγή: wired.com