Τα αεροπορικά ταξίδια είναι ένας από τους χειρότερους συντελεστές στην υπερθέρμανση του πλανήτη, εκτοξεύοντας σχεδόν ένα δισεκατομμύριο τόνους CO2 το χρόνο. Τι γίνεται όμως αν μπορούσαμε να κλείσουμε αυτόν τον κύκλο μετατρέποντας αυτά τα αέρια του θερμοκηπίου σε αεροπορικά καύσιμα;
Αντιμέτωποι με φαινόμενα όπως η κλιματική αλλαγή, η ατμοσφαιρική ρύπανση και η αποψίλωση των δασών, οι άνθρωποι αμφισβητούν όλο και περισσότερο τις βραχυπρόθεσμες ενέργειες που βλάπτουν τον πλανήτη μας. Μερικοί χαρακτήρισαν την τρέχουσα προσέγγισή μας ως «γραμμική οικονομία», όπου εξάγουμε πρώτες ύλες, τις επεξεργαζόμαστε σε προϊόντα και στη συνέχεια τις απορρίπτουμε μόλις ξεπεράσουν τη χρησιμότητά τους.
Καθώς ο παγκόσμιος πληθυσμός μεγαλώνει, αυτή η στρατηγική γίνεται όλο και πιο μη βιώσιμη. Αυτό προκαλεί αυξανόμενο ενδιαφέρον για ένα διαφορετικό μοντέλο γνωστό ως «κυκλική οικονομία». Αντί να απορρίπτουμε απλώς τα απόβλητά μας, βρίσκουμε τρόπους να τα επαναχρησιμοποιήσουμε ή να τα ανακυκλώσουμε σε κάτι πιο χρήσιμο.
Εδώ και χρόνια, οι χημικοί προσπαθούν να εφαρμόσουν αυτήν την ιδέα σε έναν από τους πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον τομείς της οικονομίας μας: την αεροπορική βιομηχανία. Τα αεροπλάνα εκπέμπουν τεράστιες ποσότητες CO2 και αυτό προφανώς δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην ατμόσφαιρα.
Οι κομήτες έπαιξαν «μείζονα» ρόλο για τη ζωή στη Γη
Πεντάγωνο: Τι συμβαίνει με τα μυστήρια drones στο New Jersey
RT-G Robot: Νέα Εποχή στην Καταπολέμηση Εγκλήματος
Τα ορυκτά καύσιμα που καίνε για να δημιουργήσουν όλες αυτές τις εκπομπές είναι υδρογονάνθρακες, πράγμα που σημαίνει ότι αποτελούνται από συνδυασμό άνθρακα και υδρογόνου. Αυτό οδήγησε ορισμένους να υποδηλώνουν ότι μπορεί να είναι δυνατό να δημιουργηθούν συνθετικές εκδόσεις αυτών των καυσίμων, συλλαμβάνοντας τα παραγόμενα επίπεδα CO2 και συνδυάζοντάς τα με υδρογόνο που εκχυλίστηκε με νερό.
Εάν η ενέργεια που χρησιμοποιήθηκε για την τροφοδότηση αυτών των αντιδράσεων προερχόταν από ανανεώσιμες πηγές, η παραγωγή τους δεν θα οδηγούσε στην αύξηση των εκπομπών. Και όταν καιγόντουσαν αυτά τα καύσιμα, απλώς θα επέστρεφαν CO2 που θα κατακρατόταν από την ατμόσφαιρα, κάνοντας το καύσιμο ουσιαστικά ουδέτερο από τον άνθρακα.
Είναι μια ωραία ιδέα, αλλά η διαδικασία μετατροπής του CO2 σε χρήσιμα καύσιμα είναι πιο περίπλοκη από ό, τι μπορεί να ακούγεται. Οι περισσότερες προσπάθειες μέχρι στιγμής απαιτούν δαπανηρούς καταλύτες – ουσίες που αυξάνουν την ταχύτητα μιας χημικής αντίδρασης – ή πολλαπλά ενεργειακά εντατικά στάδια επεξεργασίας, πράγμα που σημαίνει ότι το προκύπτον καύσιμο είναι πολύ πιο ακριβό από τα ορυκτά καύσιμα.
Όμως, οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης έχουν αναπτύξει έναν νέο καταλύτη χαμηλού κόστους που μπορεί άμεσα να μετατρέψει το CO2 σε καύσιμα αεροπορικά, το οποίο λένε ότι θα μπορούσε τελικά να θέσει τα θεμέλια για μια κυκλική οικονομία για τα αεροπορικά καύσιμα.
Έχουν ήδη ξεκινήσει τα σχέδια για την κατασκευή ενός πιλοτικού εργοστασίου που θα μετατρέπει το CO2 σε αεροπορικά καύσιμα στο αεροδρόμιο του Ρότερνταμ στην Ολλανδία, αλλά όπως είπε η Jorien de Lege από την καμπάνια Φίλοι της Γης, στο BBC, η αναβάθμιση της τεχνολογίας θα είναι ένα ηθικό έργο.
«Αυτό το εργοστάσιο μπορεί να παράγει χίλια λίτρα την ημέρα με βάση τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτό είναι περίπου πέντε λεπτά πτήσης σε ένα Boeing 747», είπε.
Ωστόσο, η ανάπτυξη ενός φθηνού καταλύτη υψηλής απόδοσης είναι ένα σημαντικό βήμα για να καταστεί η ιδέα πιο εφικτή.
Πηγή πληροφοριών: singularityhub.com