ΑρχικήyoutubeJ0613+52: Ανακαλύφθηκε ιδιαίτερος γαλαξίας χωρίς αστέρια!

J0613+52: Ανακαλύφθηκε ιδιαίτερος γαλαξίας χωρίς αστέρια!

Πρόσφατα ανακαλύφθηκε ένας νέος ιδιαίτερος γαλαξίας, που αλλάζει σημαντικά τον τρόπο που σκεφτόμαστε αυτό το ουράνιο σύστημα. Ονομάζεται J0613+52 και βρίσκεται περίπου 270 εκατομμύρια έτη φωτός μακριά από τη Γη. Αυτό που καθιστά ξεχωριστό το γαλαξία J0613+52 είναι ότι δεν έχει κανένα αστέρι ή τουλάχιστον, δεν φαίνεται κανένα αστέρι. Είναι σαν μια ομίχλη, φτιαγμένη από το είδος του αερίου που βρίσκεται ανάμεσα στα αστέρια σε κανονικούς γαλαξίες.

Η μάζα και η κίνησή του φαίνεται να είναι ενδεικτικές ενός σπειροειδούς γαλαξία, αλλά δεν φαίνονται αστέρια όπως συμβαίνει στους κλασικούς σπειροειδείς γαλαξίες.

Δείτε επίσης: Christmas Tree Cluster: Ένα “χριστουγεννιάτικο δέντρο” από αστέρια στο Γαλαξία μας!

Σύμφωνα με μια ομάδα αστρονόμων με επικεφαλής την αστροφυσικό Karen O’Neil του Παρατηρητηρίου Green Bank, ίσως βρισκόμαστε μπροστά στην πρώτη ανακάλυψη ενός αρχέγονου γαλαξία στο κοντινό Σύμπαν – ενός γαλαξία που αποτελείται κυρίως από το αέριο που σχηματίστηκε στην αρχή της δημιουργίας.

Η ανακάλυψή του έγινε τυχαία και παρουσιάστηκε στην 243η συνάντηση της Αμερικανικής Αστρονομικής Εταιρείας.

J0613+52 γαλαξίας χωρίς αστέρια

Οι ερευνητές χρησιμοποιούσαν το Παρατηρητήριο Green Bank για να αναζητήσουν και να μελετήσουν γαλαξίες που είναι γνωστοί ως low surface brightness ή LSB. Είναι κυρίως μικροί γαλαξίες dwarf, που δεν εκπέμπουν πολύ φως, επειδή το μεγαλύτερο μέρος τους αποτελείται από αέριο και σκοτεινή ύλη. Σε σύγκριση με άλλους γαλαξίες, έχουν πολύ λίγα αστέρια.

Οι ερευνητές χρησιμοποιούσαν το Green Bank και δύο άλλα τηλεσκόπια και παρατηρούσαν τον ουρανό. Αλλά κάποιος έκανε ένα τυπογραφικό λάθος στις συντεταγμένες του Green Bank, στρέφοντάς το σε ένα κομμάτι του ουρανού που δεν είχε εξεταστεί πριν. Εκεί, οι ερευνητές βρήκαν αέριο υδρογόνο, με ισχύ που αναμένεται από έναν σπειροειδή γαλαξία. Εντόπισαν ακόμα τη μετατόπιση Doppler των ραδιοκυμάτων που σχετίζονται με γαλαξιακή περιστροφή.

Δείτε επίσης: Επιστήμονες ανιχνεύουν το κυριότερο συστατικό της ζωής στα άκρα του γαλαξία

Όμως στα radio data του Green Bank δεν υπήρχε κανένα σημάδι αστεριών. Το αντικείμενο φαινόταν απομονωμένο και αδιατάρακτο, καθώς δεν έχει βιώσει βαρυτικές αλληλεπιδράσεις κατά τη διάρκεια 13,8 δισεκατομμυρίων ετών, που θα είχαν διαταράξει το αέριο, είτε σχίζοντάς το είτε ωθώντας το στις συστάδες που απαιτούνται για την ενεργοποίηση σημαντικού σχηματισμού αστεριών. Αυτό κάνει το J0613+52 ένα γαλαξία που δεν μοιάζει με κανένα άλλο γνωστό αντικείμενο.

Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι είναι ένας απίστευτα πλούσιος σε αέρια γαλαξίας“, λέει η O’Neil.

Δεν παρουσιάζει σχηματισμό άστρων όπως θα περιμέναμε, πιθανώς επειδή το αέριό του είναι πολύ διάχυτο. Ταυτόχρονα, είναι πολύ μακριά από άλλους γαλαξίες για να βοηθήσουν στην πυροδότηση σχηματισμού άστρων μέσω οποιασδήποτε συνάντησης. Ο J0613+52 φαίνεται να είναι αδιατάρακτος και υποανεπτυγμένος. Αυτή θα μπορούσε να είναι η πρώτη μας ανακάλυψη ενός κοντινού γαλαξία που αποτελείται από αρχέγονο αέριο“.

Δυστυχώς, αυτός ο γαλαξίας είναι πολύ σκοτεινός, με αποτέλεσμα η περαιτέρω μελέτη του, για την ανακάλυψη πιθανών αστεριών, να είναι δύσκολη. Επιπλέον, φαίνεται να είναι σπάνιος, καθώς είναι ο πρώτος του είδους του που έχει εντοπιστεί. Οι ερευνητές προτείνουν ότι χρειάζονται ισχυρά ραδιοτηλεσκόπια για την αναζήτηση αντίστοιχων γαλαξιών.

Δείτε επίσης: Το James Webb ανακάλυψε δύο από τoυς πιο απομακρυσμένους γαλαξίες

Ωστόσο, ο J0613+52 θα μπορούσε να είναι ο μοναδικός γαλαξίας στο είδος του, τουλάχιστον στο κοντινό διάστημα. Ένα νέφος αερίου αμετάβλητο από την αυγή του Σύμπαντος εδώ και δισεκατομμύρια χρόνια. Δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς ότι πρόκειται για μια σπουδαία ανακάλυψη που μπορεί να ανατρέψει τις υπάρχουσες θεωρίες για τη δημιουργία και την εξέλιξη των γαλαξιών. Ενδέχεται να πρέπει να επανεξετάσουμε τις ιδέες μας για το πώς και γιατί σχηματίζονται οι γαλαξίες, καθώς και τον ρόλο των αστέρων σε αυτή τη διαδικασία.

Αυτή η ανακάλυψη μπορεί επίσης να έχει σημαντικές επιπτώσεις στην κατανόηση της σκοτεινής ύλης.

Τέλος, ο γαλαξίας αυτός μπορεί να προσφέρει νέες πληροφορίες για την κατανόηση της διασποράς των αστέρων και των γαλαξιών στο σύμπαν. Αν οι γαλαξίες μπορούν να υπάρχουν χωρίς αστέρια, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει τις θεωρίες μας για το πώς και πού σχηματίζονται τα αστέρια.

Πηγή: www.sciencealert.com