Οι ανεπιθύμητες τηλεφωνικές κλήσεις, γνωστές και ως robocalls, είναι ένα πολύ συχνό φαινόμενο. Πραγματοποιούνται, συνήθως, πολλές φορές την ημέρα και, εάν δεν είμαστε προσεκτικοί, μπορούμε να καταλήξουμε θύμα μιας απάτης.
Η αμερικανική εταιρεία παροχής υπηρεσιών φροντίδας σε ηλικιωμένους, Provision Living, έκανε μια έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 4.038 Αμερικανοί πολίτες. Η έρευνα έγινε τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2020. Η εταιρεία ήθελε να δει την εμπειρία των συμμετεχόντων με τα robocalls και να μάθει αν υπήρχε κάποια αλλαγή κατά τη διάρκεια της πανδημίας του COVID-19 (αν για παράδειγμα αυξήθηκαν οι κλήσεις, αν άλλαξαν οι λόγοι για τους οποίους τους καλούν κλπ).
Πάνω από 9 στους 10 (91%) ανέφεραν ότι τα robocalls έχουν αυξηθεί αυτό το διάστημα.
Σχεδόν 2 στους 3 (65%) Αμερικανούς ανέφεραν ότι λαμβάνουν robocalls τουλάχιστον μία φορά την ημέρα, ενώ ο μέσος όρος είναι 3,4 κλήσεις καθημερινά. Επίσης, πάνω από τους μισούς ερωτηθέντες ανέφεραν ότι έχουν λάβει κλήσεις μετά τις 9 το βράδυ.
Η CISA προειδοποιεί για κρίσιμα ελαττώματα σε συστήματα ICS
NASA: Τηλεσκόπια απαθανάτισαν γαλαξίες που μοιάζουν με μάτια
Οι hackers Andariel χρησιμοποιούν τo Play Ransomware;
Πάνω από 3 στους 4 παρενοχλήθηκαν από τον ίδιο καλούντα, ο οποίος μάλιστα μπορεί να καλεί και από διαφορετικούς αριθμούς, ώστε να εξαπατήσει τους χρήστες και να τους κάνει να σηκώσουν το τηλέφωνο.
Σχεδόν 1 στους 3 (30%) ανέφερε ότι έχει λάβει robocalls από το ίδιο άτομο περισσότερες από πέντε φορές την ημέρα. Μάλιστα, 2 στους 5 (37%) ερωτηθέντες παραδέχτηκαν ότι έχει τύχει να χάσουν την ψυχραιμία τους και έχουν αρχίσει να φωνάζουν στον robocaller.
Τα περισσότερα robocalls υποτίθεται ότι προέρχονταν από τη Διοίκηση Κοινωνικής Ασφάλισης (39%), την Υπηρεσία Εσωτερικών Εσόδων (38%), ταξιδιωτικές εταιρείες (36%) και από άτομα που εισπράττουν χρέη (33%).
Σχεδόν το ένα τέταρτο (23%) των ερωτηθέντων παρατήρησε αύξηση στα robocalls κατά τη διάρκεια του COVID-19 και 1 στους 5 (20%) δήλωσε ότι έλαβε μια κλήση ή μήνυμα που σχετιζόταν με την πανδημία.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, τα robocalls λένε ότι προσφέρουν συμβουλές σχετικά με θεραπείες για τον COVID-19 (22%), οικονομική ανακούφιση (18%), δωρεάν εξετάσεις (18%), προειδοποιήσεις για τον ιό (18%), χαμηλού κόστους ασφάλεια υγείας (9%) ή ζητούν κάποια δωρεά για τους πληγέντες (9%).
Αυτή η αύξηση στα robocalls προκαλεί προβλήματα. Σχεδόν 3 στους 5 (57%) φοβούνται να απαντήσουν σε κλήση που προέρχεται από άγνωστο αριθμό και σχεδόν οι μισοί (46%) έχουν χάσει μια σημαντική κλήση επειδή πίστευαν ότι ήταν robocall.
Τα παραπάνω αποτελούν ευρήματα αμερικανικής έρευνας, ωστόσο τα robocalls είναι ένα πρόβλημα που απασχολεί πολλούς ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Πώς να αποφύγετε να πέσετε θύμα ενός robocaller;
Υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να ελαχιστοποιήσετε τις πιθανότητες να πέσετε θύματα μιας απάτης robocall.
- Μην απαντάτε καθόλου στο τηλέφωνό σας εάν δεν αναγνωρίζετε τον αριθμό. Δυστυχώς, αυτό σημαίνει ότι μπορεί να χάσετε μια σημαντική κλήση.
- Προσθέστε αριθμούς από robocalls στη λίστα με τους αποκλεισμένους αριθμούς. Εάν απαντήσετε σε ένα robocall και το αναγνωρίσετε ως τέτοιο, μπλοκάρετε τον αριθμό, ώστε να μην σας ενοχλήσει ξανά.
- Καταχωρίστε τον αριθμό σας στο μητρώο που σας προστατεύει από ανεπιθύμητες κλήσεις (ωστόσο, κάποιοι απατεώνες μπορούν να βρουν τρόπο για να ξεπεράσουν και αυτό το εμπόδιο).
- Κατεβάστε μια εφαρμογή πρόληψης robocalls. Υπάρχουν πολλές δωρεάν και μη εφαρμογές που εμποδίζουν αυτές τις κλήσεις.
- Βεβαιωθείτε ότι οι φίλοι ή η οικογένειά σας (ειδικά οι ηλικιωμένοι) γνωρίζουν πώς να αποτρέψουν αυτές τις κλήσεις. Αυτή η γνώση μπορεί να τους εμποδίσει να πέσουν θύματα κάποιας απάτης.