ΑρχικήYoutubeΜαγευτική εικόνα του Hubble αποκαλύπτει ένα νεαρό λαμπερό αστέρι

Μαγευτική εικόνα του Hubble αποκαλύπτει ένα νεαρό λαμπερό αστέρι

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πώς έμοιαζε ο ήλιος μας όταν ήταν νεαρό αστέρι; Μία νέα μαγευτική εικόνα από το τηλεσκόπιο Hubble αποκάλυψε ένα λαμπερό νεαρό αστέρι, που δείχνει πως ήταν στο παρελθόν ο δικός μας Ήλιος!

Δείτε επίσης: Ηφαιστειακός εξωπλανήτης ανακαλύφθηκε 66 έτη φωτός μακριά

Αν και γνωρίζουμε ότι ο ήλιος είναι μια αμετάβλητη, ακόμη και προβλέψιμη πηγή φωτός στον ουρανό μας, η νεανική εκδοχή του πριν από περίπου 4,6 δισεκατομμύρια χρόνια ήταν αρκετά διαφορετική. Κατά τη διάρκεια αυτών των ετών σχηματισμού, το αστέρι μας εκτόξευε ηλιακές εκλάμψεις κάθε εβδομάδα περίπου, παρόλο που δεν ήταν τόσο φωτεινό όσο είναι τώρα. Οι επιστήμονες υποψιάζονται επίσης ότι, παρόλο που ο πρώιμος ήλιος εξέπεμπε σημαντικά λιγότερο φως, αυτό αρκούσε για να κρατήσει τη νεαρή τότε Γη αρκετά ζεστή ώστε να αναδυθεί η ζωή. Στη συνέχεια, καθώς ο ήλιος άρχισε να καίει υδρογόνο σε ήλιο μέσω της πυρηνικής σύντηξης, έγινε θερμότερος και φωτεινότερος με την πάροδο εκατομμυρίων ετών, εξελισσόμενος στο ήσυχο και λαμπερό αστέρι που γνωρίζουμε ότι είναι σήμερα.

Hubble αστέρι

Φυσικά, δεν μπορούμε να επιστρέψουμε στο χρόνο για να γίνουμε μάρτυρες αυτών των μεταμορφωτικών γεγονότων – αλλά, χάρη στο διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble της NASA, βλέπουμε παρόμοια νεαρά αστέρια, που αναδύονται αλλού στο σύμπαν.

Ένα από αυτά είναι το HP Tau, ένα πολύ νεαρό αστέρι που φαίνεται στην κορυφή μιας τριάδας αστεριών στην πιο πρόσφατη εικόνα του Hubble. Αυτά τα αστέρια αστράφτουν μέσα από μια κούφια κοιλότητα σε ένα σύννεφο αερίου και σκόνης, το οποίο από μόνο του εκπέμπει ένα μπλε χρώμα, αντανακλώντας το φως των αστεριών στους πυκνούς στροβίλους του.

Δείτε ακόμα: Μάγναστρο ξυπνά μετά από 10 χρόνια και ενεργεί περίεργα

Με ηλικία μόλις 10 εκατομμυρίων ετών, το αστέρι HP Tau που ανακάλυψε το Hubble, είναι το νεότερο από τα αδέρφια του. Βρίσκεται σε απόσταση περίπου 550 ετών φωτός από τη Γη στον αστερισμό του Ταύρου και δεν έχει ακόμη ξεκινήσει τη διαδικασία πυρηνικής σύντηξης, στην οποία θα βασιστεί σύντομα για την ενέργειά του και για το φως του. Το αστέρι, που αυτή τη στιγμή καλύπτεται από πυκνά σύννεφα αερίου και σκόνης στα οποία γεννήθηκε, είναι καθ’ οδόν για να γίνει ένα αστέρι σαν τον Ήλιος μας, λένε οι επιστήμονες.

Η φωτεινότητα του HP Tau αλλάζει με την πάροδο του χρόνου, τόσο περιοδικά όσο και τυχαία — μια κοσμική ιδιορρυθμία που οι επιστήμονες πιστεύουν ότι οφείλεται στη χαοτική φύση του νεαρού αστεριού. Οι τυχαίες αλλαγές στη φωτεινότητα του HP Tau μπορούν να αποδοθούν στο περιβάλλον υλικό που πέφτει στο αστέρι και ως εκ τούτου καταβροχθίζεται από τις θραύσεις του, καθώς και σε εκλάμψεις που πραγματοποιούνται στην επιφάνεια του αστεριού. Οι πιο περιοδικές αλλαγές θα μπορούσαν να οφείλονται σε ηλιακές κηλίδες που σημαδεύουν το αστέρι που περιστρέφεται μέσα και έξω, λένε οι επιστήμονες.

Δείτε επίσης: Επιστήμονες ανακάλυψαν νερό σε μαύρη τρύπα έτη φωτός μακριά

Οι φωτογραφίες του αστεριού που συγκέντρωσε το Hubble είναι σημαντικές, επειδή ο δικός μας ήλιος θα ζήσει πολύ περισσότερο από εμάς. Γι’ αυτό οι αστρονόμοι ενδιαφέρονται να μελετήσουν αστέρια που μοιάζουν με ήλιο σε άλλα μέρη του σύμπαντος που βρίσκονται σε διάφορα στάδια του κύκλου ζωής τους, από τα οποία μπορούν να αποκωδικοποιήσουν το παρελθόν, να συσχετιστούν με το παρόν και να βγάλουν συμπεράσματα για το μέλλον του δικού μας ήλιου.

Πηγή: space.com