ΑρχικήinetΕπιστήμονες δημιούργησαν μοντέλα πρώιμου ανθρώπινου εμβρύου από βλαστοκύτταρα

Επιστήμονες δημιούργησαν μοντέλα πρώιμου ανθρώπινου εμβρύου από βλαστοκύτταρα

Επιστήμονες κατάφεραν να δημιουργήσουν – μέσω κυτταρικής καλλιέργειας στο εργαστήριο- μοντέλα πρώιμου ανθρώπινου εμβρύου, χρησιμοποιώντας είτε κύτταρα του δέρματος ενηλίκων, είτε πολυδύναμα βλαστοκύτταρα. Και οι δύο τεχνικές χαρακτηρίζονται επαναστατικές, καθώς ανοίγουν το δρόμο σε ένα ευρύ πεδίο ερευνών.

Διαβάστε επίσης: Επιστήμονες ανέπτυξαν έμπλαστρο που συλλέγει στοιχεία για το σώμα μας

Τα τρισδιάστατα μοντέλα, τα οποία είναι παρόμοια με τις ανθρώπινες βλαστοκύστες, ονομάστηκαν iBlastoids. Οι επιστήμονες ευελπιστούν ότι τα iBlastoids μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μοντελοποίηση της βιολογίας των πρώιμων ανθρώπινων εμβρύων και παράλληλα να επιτρέψουν την καλύτερη μελέτη των αιτιών αποβολής στα αρχικά στάδια της κύησης, των αιτιών της υπογονιμότητας, καθώς και της επίδρασης φαρμάκων και τοξικών ουσιών στην ανάπτυξη του εμβρύου.

Επιστήμονες δημιούργησαν μοντέλα πρώιμου ανθρώπινου εμβρύου από βλαστοκύτταρα

Στην πρώτη μελέτη, ερευνητές από την Αυστραλία, τις ΗΠΑ, την Κίνα και τη Σιγκαπούρη, με επικεφαλής τον καθηγητή Jose Polo του Ινστιτούτου Βιοϊατρικής Ανακάλυψης του αυστραλιανού Πανεπιστημίου Μονάς, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature», αναπρογραμμάτισαν ανθρώπινα κύτταρα δέρματος (ινοβλάστες), ώστε να μετατραπούν σε μία τρισδιάστατη σφαιρική κυτταρική δομή, η οποία μορφολογικά και μοριακά είναι παρόμοια (αλλά όχι τελείως ίδια) με τη βλαστοκύστη του ανθρώπου, δηλαδή με το αρχικό – μόλις λίγων ημερών- στάδιο ανάπτυξης του εμβρύου.

Δείτε ακόμη: Ερευνητές ανέπτυξαν light-up OLED tattoos που παρακολουθούν την υγεία σας

Αυτό το εργαστηριακό μοντέλο εμβρύου (iBlastoid) μπορεί πλέον να χρησιμοποιηθεί – αντί ενός κανονικού εμβρύου – για τη μελέτη της εμβρυϊκής βιολογίας. Μέχρι τώρα, ο μόνος τρόπος για να μελετηθούν οι πρώτες ημέρες του εμβρύου είναι από βλαστοκύστες που έχουν αποκτηθεί μέσω δωρεάς από τη διαδικασία της εξωσωματικής γονιμοποίησης, κάτι που περιορίζει τη διαθεσιμότητά τους. Πιο πρόσφατα, άλλοι επιστήμονες ανέπτυξαν δομές τύπου βλαστοκυστών σε ποντίκια, ωστόσο είναι η πρώτη φορά που κάτι ανάλογο γίνεται με τη χρήση ανθρώπινων κυττάρων. «Τα iBlastoids θα επιτρέψουν στους επιστήμονες να μελετήσουν τα πολύ αρχικά στάδια της ανθρώπινης ανάπτυξης και μερικές από τις αιτίες της υπογονιμότητας, των εκ γενετής παθήσεων και της επίπτωσης των τοξινών και των ιών στα πρώιμα έμβρυα, χωρίς να χρειάζεται η χρήση ανθρώπινων βλαστοκυστών, επιταχύνοντας έτσι την κατανόησή μας και την ανάπτυξη νέων θεραπειών», δήλωσε ο Jose Polo.

Επιστήμονες δημιούργησαν μοντέλα πρώιμου ανθρώπινου εμβρύου από βλαστοκύτταρα

Η υπογονιμότητα και η πρώιμη αποβολή του εμβρύου συμβαίνει μέσα στις πρώτες δύο εβδομάδες μετά τη σύλληψη, όταν οι γυναίκες δεν γνωρίζουν καν ότι είναι έγκυες. Αυτές οι «σιωπηλές» αποβολές πιθανώς αποτελούν ένα σημαντικό ποσοστό του συνολικού αριθμού αποβολών παγκοσμίως. Τα iBlastoids θα δώσουν στους επιστήμονες τη δυνατότητα να ρίξουν περισσότερο φως σε αυτές τις αφανείς αποβολές.

Στην δεύτερη μελέτη, που δημοσιεύθηκε επίσης στο «Nature», ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Jun Wu του Νοτιοδυτικού Ιατρικού Κέντρου του Πανεπιστημίου του Τέξας, ακολούθησαν μία διαφορετική στρατηγική, ξεκινώντας από ανθρώπινα πολυδύναμα βλαστοκύτταρα, για να αναπτύξουν στο εργαστήριο τρισδιάστατα βλαστοειδή σαν τις βλαστοκύστες. Τα εργαστηριακά βλαστοειδή μοιάζουν με τις ανθρώπινες βλαστοκύστες στη μορφολογία, στο μέγεθος, στον αριθμό των κυττάρων και στη σύνθεση. Τόνισαν, πάντως, ότι αυτά τα βλαστοειδή δεν είναι ισοδύναμα ακριβώς με τις βλαστοκύστες και δεν μπορούν να εξελιχθούν σε βιώσιμο ανθρώπινο έμβρυο.

Πρόταση: Ερευνητές ισχυρίζονται ότι οι χοίροι μπορούν να παίξουν…βιντεοπαιχνίδια!

Επιστήμονες δημιούργησαν μοντέλα πρώιμου ανθρώπινου εμβρύου από βλαστοκύτταρα

Παρόλα αυτά, αυτές οι νέες έρευνες, οι οποίες χρειάζονται περίπου μία εβδομάδα για να καλλιεργήσουν στο εργαστήριο τα μοντέλα των βλαστοκυστών, εγείρουν ζητήματα βιοηθικής. Δεδομένου ότι δεν υπάρχει νομικό προηγούμενο αναφορικά με την έρευνα σε μοντέλα βλαστοκυστών όπως τα iBlastoids, και λαμβάνοντας υπόψη ότι οι διεθνείς επιστημονικές οδηγίες είναι οι ανθρώπινες βλαστοκύστες να μην καλλιεργούνται στο εργαστήριο (in vitro) πέρα από τη 14η ημέρα της εμβρυικής ανάπτυξης, ο Polo και οι συνεργάτες του δεν καλλιέργησαν τα iBlastoids πέρα από την 11η ημέρα.

Σύντομα αναμένονται οι νέες καθοδηγητικές αρχές της Διεθνούς Εταιρείας για την Έρευνα σε Βλαστικοκύτταρα και δεν είναι γνωστό κατά πόσο θα περιλαμβάνουν κάτι και για τις νέες εργαστηριακές βλαστοκύστες όπως τα iBlastoids.

Οι ερευνητές κατάφεραν να δημιουργήσουν τα iBlastoids χρησιμοποιώντας μια τεχνική που ονομάζεται «πυρηνικός επαναπρογραμματισμός». Αυτό τους επέτρεψε να αλλάξουν την κυτταρική ταυτότητα των ανθρώπινων δερματικών κυττάρων που – όταν τοποθετήθηκαν σε ένα τρισδιάστατο ικρίωμα ζελέ, γνωστό ως εξωκυττάρια μήτρα – οργανώθηκαν σε δομές τύπου βλαστοκύστης που τους έδωσαν το όνομά τους.

Pohackontas
Pohackontashttps://www.secnews.gr
Every accomplishment starts with the decision to try.