ΑρχικήinvestigationsDigital Forensics Υπόθεση Φύσσα - Όπλο στα χέρια της δικαιοσύνης

Digital Forensics Υπόθεση Φύσσα – Όπλο στα χέρια της δικαιοσύνης

Το SecNews, πάντα παρών στα τεχνολογικά νέα και επιτεύγματα, αναλύει τα γεγονότα της 18ης Σεπτεμβρίου του 2013 που αφορούν την δολοφονία του Παύλου Φύσσα, βασιζόμενο στην εκτενέστατη ανάλυση της Forensic Architecture, με την δική του τεχνολογική ματιά.

Η οικογένεια Φύσσα ανέθεσε στην πολύπειρη αυτή ομάδα την εξέταση του οπτικοακουστικού υλικού της δικογραφίας για περαιτέρω ανάλυση. Το ερευνητικό κέντρο προχώρησε σε χωρική και χρονική ανάλυση των γεγονότων που προηγήθηκαν της δολοφονίας ώστε να αποδώσει με ακρίβεια την θέση των εμπλεκόμενων σε αυτή και έτσι να απαντήσει σε πολλά αναπάντητα ερωτήματα.

Κατόπιν εξέτασης του διαθέσιμου υλικού διαπιστώθηκε πως σχεδόν κανένα εκ των βιντεοληπτικών αρχείων δεν περιελάμβανε ακριβή μεταδεδομένα και προκύπτει πως οι κάμερες ασφαλείας δεν είχαν ρυθμιστεί σωστά από τους ιδιοκτήτες τους. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την αδιευκρίνιστη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε μέχρι και την εμπλοκή της Forensic Architecture, χαρακτηρίζει τις εκθέσεις που είχαν κατατεθεί προγενέστερα ως ελλιπής.

Η σωστή εκμετάλλευση και διαχείριση των διαθέσιμων πόρων ώστε να οριστεί ένα ακριβές χρονικό πλαίσιο των γεγονότων αποτελεί σημείο κλειδί της ανάλυσης και αυτό αποτυπώνεται από το έργο της Forensic Architecture.

Για την διεξαγωγή της έρευνας η Forensic Architecture έπρεπε αρχικά να ορίσει το ακριβές οπτικό πεδίο για κάθε κάμερα ασφαλείας που κατέγραψε γεγονότα σχετικά με το συμβάν. Για να καταστεί αυτό εφικτό χρειάστηκε να μελετηθεί το διαθέσιμο υλικό υπό το πρίσμα χάρτη και φωτογραφιών της περιοχής. Η αποτύπωση του σε τρισδιάστατο περιβάλλον έγινε με την βοήθεια των Google Earth, Google Maps καθώς και επιτόπιας μελέτης και τα λογισμικά που χρησιμοποιήθηκαν είναι τα Rhinoceros 5.0 και 3D Studio Max. Η ανάλυση των βιντεοληπτικών αρχείων έγινε με τα λογισμικά επεξεργασίας βίντεο Adobe Premiere Pro και Adobe After Effects.

 

fyssa, Φύσσα

Για να καταστεί εφικτός ο απαραίτητος συγχρονισμός του οπτικού υλικού η ερευνητική ομάδα όρισε και παρατήρησε «σημεία αναφοράς» μέσα από πολλαπλές κάμερες. Για παράδειγμα, παρατηρήθηκε η κίνηση πεζών με σταθερό βάδισμα καθώς και η κίνηση αυτοκινήτων επί της οδού Τσαλδάρη καθώς οι παραπάνω διέσχιζαν τις εν λόγω κάμερες. Εν συνεχεία, τα βιντεοληπτικά αρχεία συγχρονίστηκαν υπολογίζοντας την μέση ταχύτητα των κινούμενων σωμάτων.

Αφού συγχρονίστηκε και αποτυπώθηκε ψηφιακά όλο το οπτικό υλικό που είχε στη διάθεσή της η ομάδα, σειρά είχε ο συγχρονισμός και η ανάλυση των ηχητικών πηγών από τις διαβιβάσεις του Ε.Κ.Α.Β. και της αστυνομίας καθώς οι συνομιλίες αυτές φέρουν ακριβή χρονική σφραγίδα. Όπως αναφέραμε παραπάνω, διαπιστώθηκε πως το βιντεοληπτικό υλικό δεν περιελάμβανε τις σωστές χρονικές σφραγίδες οπότε η συσχέτιση των ηχητικών πηγών με αυτό αποτέλεσε καθοριστικό σημείο της έρευνας για τον ορισμό χρονικού πλαισίου των γεγονότων εκείνης της βραδιάς με ακρίβεια δευτερολέπτου. Για τον συγχρονισμό των ηχητικών αρχείων χρησιμοποιήθηκε το Adobe Premiere Pro και το Adobe Audition ενώ για την φωνητική ανάλυση το λογισμικό Praat.

 

fyssa, Φύσσα

Μετά από την επεξεργασία και την εξέταση του παραπάνω οπτικοακουστικού υλικού προκύπτουν τα εξής αδιάσειστα συμπεράσματα:

  • Στις 23:58:11 διακρίνονται να καταφθάνουν στην περιοχή οι τέσσερις μοτοσυκλέτες της ομάδας ΔΙ.ΑΣ. Οι ίδιοι οι αστυνομικοί κατέθεσαν ότι δεν είχαν λάβει την κλήση για παρέμβαση από τα κεντρικά, μέχρι και τις 23:59.
  • Στο βίντεο φαίνεται καθαρά ότι έφτασαν τέσσερις μοτοσυκλέτες: δηλαδή δύο ομάδες, των δύο μοτοσυκλετών. Ωστόσο, ο επικεφαλής της ομάδας ΔΙ.ΑΣ. Κερατσινίου, Αναστάσιος Τσολακίδης, 3 περίπου λεπτά αργότερα στις 00:01:26, δήλωσε στον ασύρματο ότι μόνο μία ομάδα βρισκόταν στο σημείο.
  • Στις 23:59:08, καταφθάνει μια πομπή 8 μοτοσυκλετών, ακολουθούμενες από δύο αυτοκίνητα. Το πρώτο όχημα ταιριάζει στην περιγραφή του αυτοκινήτου του Γεώργιου Ρουπακιά (ασημί Nissan Almera).
  • Μερικά δευτερόλεπτα αργότερα, στις 23:59:40, οι μοτοσυκλέτες των ομάδων ΔΙ.ΑΣ. ξαναεμφανίστηκαν επί της οδού Τσαλδάρη, από την κατεύθυνση της οδού Ξάνθου κατευθυνόμενοι προς την οδό Κεφαλληνίας. Οι μοτοσυκλέτες φαίνεται λοιπόν να έκαναν τον κύκλο του οικοδομικού τετραγώνου. Αυτή η στροφή δεν συμπεριλαμβάνεται σε καμία από τις καταθέσεις των αστυνομικών.
  • Στις 00:01:49, εμφανίζονται άτομα να τρέχουν επί της οδού Τσαλδάρη και να στρίβουν ανατολικά στην οδό Ξάνθου. Σε συνάρτηση με τις καταθέσεις των μαρτύρων, εκτιμάται ότι τα άτομα αυτά ήταν οι φίλοι του Παύλου Φύσσα.
  • Στις 00:02:10, εμφανίζεται ένα αυτοκίνητο που ταιριάζει στην περιγραφή του αυτοκινήτου του Γεώργιου Ρουπακιά (ασημί Nissan Almera). Στις 00:02:17, ο οδηγός του εν λόγω αυτοκινήτου, που εκτιμάται ότι είναι ο Γεώργιος Ρουπακιάς, φαίνεται να βγαίνει από το όχημά του, που είχε σταθμεύσει προσωρινά επί της οδού Ξάνθου, και να κοιτάζει προς την σκηνή του εγκλήματος. Στην συνέχεια ο οδηγός ξαναμπήκε στο αυτοκίνητο και κατα τις 00:03:00 έκανε οπισθογωνία και εισήλθε στην οδό Τσαλδάρη ενάντια στο ρεύμα της κυκλοφορίας.
  • Σύμφωνα με την ανάλυση της κίνησης του παραπάνω αυτοκινήτου αλλά και την κινητικότητα των ατόμων που βρίσκονται στην σκηνή του εγκλήματος (καθώς φαίνονται αμυδρά ως φιγούρες στο βάθος του οπτικού πεδίου της κάμερας), η δολοφονία του Παύλου Φύσσα υπολογίζεται πως έλαβε χώρα μεταξύ των 00:03:23 και 00:04:06.
  • Εντός του χρονικού πλαισίου της δολοφονίας, στις 00:03:35, ο επικεφαλής της ομάδας ΔΙ.ΑΣ Κερατσινίου διαβίβασε στο Κέντρο επιχειρήσεων της ΔΙ.ΑΣ. ότι γίνεται προσπάθεια να χωρίσουν τα άτομα.
  • Στις 00:04:06, διακρίνονται τέσσερις φιγούρες να φεύγουν γρήγορα από το σημείο.
  • Στις 00:05:20, ο επικεφαλής της ομάδας ΔΙ.ΑΣ. Κερατσινίου, Αναστάσιος Τσολακίδης, διαβίβασε στο Κέντρο επιχειρήσεων της ΔΙ.ΑΣ. ότι ο Παύλος Φύσσας είχε τραυματιστεί. Είχε προηγηθεί κλήση προς το Ε.Κ.Α.Β. γύρω στις 00:04 (χωρίς χρονική σφραγίδα), από το προσωπικό κινητό του Χρήστου Δεληγιάννη.

Η έρευνα της Forensic Architecture αποδεικνύει περίτρανα πως η τεχνογνωσία σε συνδυασμό με την κατάλληλη χρήση των τεχνολογικών μέσων, μπορεί να αποτελέσει καταλυτικό παράγοντα στην διερεύνηση και εξιχνίαση εγκληματικών ενεργειών. Ολοένα και περισσότερες δικαστικές υποθέσεις περιλαμβάνουν ανάλυση ψηφιακών πειστηρίων. Μια σωστά δομημένη έρευνα, όπως η εν λόγω έρευνα της Forensic Architecture για την δολοφονία του Παύλου Φύσσα, αποτελεί αδιάσειστο πειστήριο στα χέρια της δικαιοσύνης. Μια τέτοιου είδους έρευνα, τόσο αναλυτική, χωρίς να αφήνει οποιοδήποτε ερωτηματικό για την ακρίβεια και την ορθότητα της, μπορεί να κρίνει πλήρως την έκβαση μιας δικαστικής υπόθεσης. Η διαπίστωση αυτή μπορεί να λειτουργήσει ως αποτρεπτικός παράγοντας παρόμοιων ενεργειών στο μέλλον αλλά και πολύτιμο εργαλείο στα χέρια της δικαιοσύνης.

 

 

SecNews
SecNewshttps://www.secnews.gr
In a world without fences and walls, who need Gates and Windows

Εγγραφή στο Newsletter

* indicates required

FOLLOW US

LIVE NEWS