Η Google βρίσκεται αντιμέτωπη με νέα αντιμονοπωλιακή καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτή τη φορά για τα AI Overviews – τις περιλήψεις περιεχομένου που δημιουργούνται με τεχνητή νοημοσύνη και εμφανίζονται πάνω από τα παραδοσιακά αποτελέσματα αναζήτησης. Τη σχετική αναφορά υπέβαλε η Συμμαχία Ανεξάρτητων Εκδοτών, ζητώντας παράλληλα την επιβολή προσωρινών μέτρων για να αποτραπεί, όπως υποστηρίζουν, “ανεπανόρθωτη ζημιά” στον κλάδο.

Τα AI Overviews της Google εμφανίζονται σε χρήστες σε πάνω από 100 χώρες. Από τον Μάιο του 2025, η εταιρεία έχει ξεκινήσει και τη δοκιμαστική εισαγωγή διαφημίσεων μέσα σε αυτές τις επισκοπήσεις.
Σύμφωνα με το κείμενο της καταγγελίας, που αποκαλύπτει το Reuters, η Google κατηγορείται ότι καταχράται τη δεσπόζουσα θέση της στην online αναζήτηση, υποβαθμίζοντας το αυθεντικό περιεχόμενο των εκδοτών, το οποίο η ίδια χρησιμοποιεί για να εκπαιδεύει τα μεγάλα γλωσσικά της μοντέλα.
Δείτε επίσης: Το Google Chat δοκιμάζει μια νέα εμφάνιση Expressive
«Η βασική υπηρεσία μηχανής αναζήτησης της Google κάνει κατάχρηση web content για τα AI Overviews στην Αναζήτηση Google, κάτι που έχει προκαλέσει και συνεχίζει να προκαλεί σημαντική ζημία στους εκδότες, συμπεριλαμβανομένων των εκδοτών ειδήσεων, με τη μορφή απώλειας επισκεψιμότητας, αναγνωσιμότητας και εσόδων», αναφέρει χαρακτηριστικά το έγγραφο.
Σύμφωνα με την καταγγελία, η Google τοποθετεί τα AI Overviews στην κορυφή της γενικής σελίδας αποτελεσμάτων, για να εμφανίζει τις δικές της περιλήψεις, οι οποίες δημιουργούνται χρησιμοποιώντας υλικό εκδοτών. Ως αποτέλεσμα, η τοποθέτηση της Google θέτει σε μειονεκτική θέση το πρωτότυπο περιεχόμενο των εκδοτών.
Ταυτόχρονα, οι εκδότες δεν έχουν τη δυνατότητα εξαίρεσης από την άντληση των δεδομένων τους, χωρίς να υποστούν αποκλεισμό από τα βασικά αποτελέσματα της Αναζήτησης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρνήθηκε να σχολιάσει, ενώ η Αρχή Ανταγωνισμού του Ηνωμένου Βασιλείου επιβεβαίωσε ότι έχει λάβει την καταγγελία.
Η Συμμαχία Ανεξάρτητων Εκδοτών περιγράφεται ως μη κερδοσκοπική κοινότητα. Την καταγγελία υποστηρίζουν επίσης η Foxglove Legal (μη κερδοσκοπική νομική πρωτοβουλία για δικαιοσύνη στην τεχνολογία) και το The Movement for an Open Web, που περιλαμβάνει εκδότες και διαφημιστές.
Δείτε επίσης: Apple Watch: Η Google αποσύρει την εφαρμογή Keep
Οι οργανισμοί ζητούν τη λήψη προσωρινών μέτρων από την ΕΕ, ώστε να προστατευθεί ο ανταγωνισμός, η πρόσβαση στην ειδησεογραφία και η βιωσιμότητα των ανεξάρτητων εκδοτών σε ένα οικοσύστημα που αλλάζει ραγδαία υπό την πίεση της τεχνητής νοημοσύνης.

Google: «Οι επικρίσεις για τα AI Overviews βασίζονται σε ελλιπή στοιχεία»
Η Google απάντησε στις αυξανόμενες επικρίσεις γύρω από τα AI Overviews, υποστηρίζοντας ότι οι ισχυρισμοί για πτώση της επισκεψιμότητας στους εκδότες δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Εκπρόσωπος δήλωσε πως η εταιρεία στέλνει δισεκατομμύρια κλικ σε ιστότοπους καθημερινά και ότι οι εμπλουτισμένες εμπειρίες αναζήτησης με AI προτρέπουν τους ανθρώπους να κάνουν ακόμη περισσότερες ερωτήσεις, γεγονός που δημιουργεί νέες ευκαιρίες για την ανακάλυψη περιεχομένου και επιχειρήσεων.
«Πολλές από τις κατηγορίες σχετικά με την επισκεψιμότητα βασίζονται σε εξαιρετικά ελλιπή ή διαστρεβλωμένα δεδομένα», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας, σημειώνοντας ότι η απόδοση των ιστότοπων επηρεάζεται από ποικίλους παράγοντες, όπως η εποχικότητα, οι μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των χρηστών και οι συχνές ενημερώσεις στον αλγόριθμο της Αναζήτησης.
Δείτε επίσης: Google: Προσφέρει το Imagen 4 δωρεάν (για λίγο)
Οι αντιδράσεις στην Ευρώπη θυμίζουν μια πρόσφατη αγωγή στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου μια αμερικανική εταιρεία στον χώρο του edtech κατηγόρησε τα Google AI Overviews λέγοντας ότι διαβρώνουν τη ζήτηση για πρωτότυπο περιεχόμενο. Σύμφωνα με την αγωγή, αυτό έχει οδηγήσει σε αισθητή πτώση επισκεψιμότητας και συνδρομών, υπονομεύοντας την οικονομική βιωσιμότητα των ψηφιακών εκδοτών.
Καθώς οι εξελίξεις κλιμακώνονται, η σύγκρουση γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη στην αναζήτηση φαίνεται να μετατρέπεται σε μια από τις σημαντικότερες τεχνολογικές και νομικές αντιπαραθέσεις της εποχής μας.
Από τη μία πλευρά, η Google καινοτομεί προσφέροντας περιλήψεις με Τεχνητή Νοημοσύνη που κάνουν την αναζήτηση πιο «έξυπνη», άμεση και φιλική προς τον χρήστη. Είναι μια φυσική εξέλιξη σε μια εποχή όπου οι χρήστες απαιτούν απαντήσεις και όχι απλώς συνδέσμους. Αυτή η προσέγγιση είναι τεχνολογικά εντυπωσιακή.
Από την άλλη, οι εκδότες – ειδικά οι μικροί και ανεξάρτητοι – βλέπουν τους κόπους τους να επαναχρησιμοποιούνται από την AI της Google, χωρίς άμεσο όφελος, χωρίς δυνατότητα εξαίρεσης και συχνά χωρίς καν αναγνώριση. Χάνουν πολύτιμη επισκεψιμότητα, η οποία μεταφράζεται σε λιγότερα έσοδα και μικρότερη επιρροή. Όταν το πρωτότυπο περιεχόμενο αντικαθίσταται από συνοπτικές AI-απαντήσεις, η ανάγκη του χρήστη να κάνει κλικ περιορίζεται — κι αυτό πλήττει την ενημέρωση, ειδικά σε ένα ήδη εύθραυστο ψηφιακό περιβάλλον.
Πηγή: Reuters