Ένα πιθανό εργαλείο για την αποφυγή της άνοιας προσελκύει την προσοχή των ερευνητών: ειδικά σχεδιασμένα βιντεοπαιχνίδια.
Μπορεί να είστε σε θέση να αποτρέψετε ή να καθυστερήσετε την άνοια με αλλαγές στη διατροφή και την άσκηση, σύμφωνα με έρευνα. Τώρα ένα άλλο πιθανό εργαλείο για την αποφυγή της άνοιας προσελκύει την προσοχή των ερευνητών, τα ειδικά βιντεοπαιχνίδια.
Οι εταιρείες εμπορεύονται μια συλλογή ψηφιακών παιχνιδιών που υπόσχονται να προπονήσουν τον εγκέφαλο, με ασκήσεις ταχύτητας, προσοχής και μνήμης. Οι ερευνητές εργάζονται επίσης πάνω τους. Οι επιστήμονες μελετούν εάν τέτοια παιχνίδια «εκπαίδευσης εγκεφάλου» μπορούν να βοηθήσουν στην αποτροπή ή στην καθυστέρηση της επιδείνωσης του εγκεφάλου που σχετίζεται με την ηλικία.
Αυτά τα παιχνίδια δεν θεωρούνται συνήθως βιντεοπαιχνίδια ή παζλ. Σε ορισμένα, οι παίκτες πρέπει να διαφοροποιούν και να ανακαλούν ήχους, μοτίβα και αντικείμενα, παίρνοντας άμεσες αποφάσεις που γίνονται πιο δύσκολες καθώς προχωρούν τα παιχνίδια. Ένα παιχνίδι δίνει στους χρήστες ένα κλάσμα του δευτερολέπτου για να εντοπίσουν δύο ταιριαστές πεταλούδες σε ένα σμήνος πριν εξαφανιστεί η εικόνα.
Mark Zuckerberg: Ο δεύτερος πλουσιότερος άνθρωπος
Ένα «νέο αστέρι» φωτίζεται στο νυχτερινό ουρανό
Mark Zuckerberg: Έγινε ο δεύτερος πλουσιότερος άνθρωπος! 💰💰
Πολλοί επιστήμονες λένε ότι είναι πολύ νωρίς για να πούμε εάν τα παιχνίδια μπορούν πραγματικά να αποτρέψουν την άνοια και αμφισβητούν εάν μπορούν να οδηγήσουν σε μακροπρόθεσμες βελτιώσεις στη μνήμη και την καθημερινή λειτουργία. Αλλά ορισμένοι επιστήμονες πιστεύουν ότι τα παιχνίδια είναι αρκετά υποσχόμενα ώστε να ρίχνουν εκατομμύρια δολάρια για τη μελέτη τους.
Οι νευροεπιστήμονες συνιστούν εδώ και πολύ καιρό παραδοσιακά παιχνίδια, όπως το bridge, το sudoku και τα σταυρόλεξα, για να διατηρήσουν τον εγκέφαλο σε εγρήγορση. Ωστόσο, τα σταυρόλεξα δεν βοηθούν τους ανθρώπους να επεξεργάζονται τις πληροφορίες γρήγορα, μια δεξιότητα της οποίας η ηλικιακή επιδείνωση μπορεί να εξελιχθεί σε άνοια.
Δείτε επίσης: Ερευνητές: Θα είναι αδύνατο να ελέγξουμε μια υπερ-έξυπνη τεχνητή νοημοσύνη
Τα νεότερα παιχνίδια, όπως αυτό που ονομάζεται Double Decision που αναπτύχθηκαν από επιστήμονες, προσπαθούν να διεγείρουν και να επιταχύνουν τη νευρική δραστηριότητα και την αργή επιδείνωση της φυσιολογίας του εγκεφάλου που συμβαίνει με την ηλικία.
Σε έναν υγιή εγκέφαλο, η μυέλινη, ένα στρώμα μόνωσης, διατηρεί τις νευρικές ίνες τεντωμένες και πυκνές.
Η Chandramallika Basak, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Ντάλας, αναφέρει ότι η μυέλινη μας ξεφτίζει με την ηλικία, παρεμποδίζοντας τη μνήμη και την καθαρή σκέψη.
Σε πρόσφατες απεικονιστικές μελέτες, η ομάδα της και οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Αϊόβα παρατήρησαν ότι οι άνθρωποι που έπαιζαν παιχνίδια προπόνησης εγκεφάλου διατήρησαν ή αύξησαν τη μυέλινη σε ορισμένα μέρη του εγκεφάλου σε σύγκριση με τις ομάδες που έπαιξαν άλλους τύπους παιχνιδιών που δεν απαιτούσαν ταχύτητα ή δεν είχαν αυξημένα επίπεδα δυσκολίας.
Το ενδιαφέρον για τη μελέτη παιχνιδιών εκγύμνασης εγκεφάλου έχει αυξηθεί από τότε που μια έκθεση του 2020 που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Lancet ανέφερε ότι έως και το 40% των περιπτώσεων άνοιας θεωρητικά θα μπορούσαν να προληφθούν ή να καθυστερήσουν με αλλαγές στον τρόπο ζωής, όπως η προσαρμογή της διατροφής και της άσκησης και η διαχείριση της υπέρτασης.
Η άνοια χαρακτηρίζεται από απώλειες στη μνήμη, την προσοχή και την ταχύτητα σκέψης που σχετίζονται με την ηλικία, οι οποίες είναι αρκετά σοβαρές ώστε να παρεμποδίζουν την καθημερινή ζωή. Το Αλτσχάιμερ, μια νευροεκφυλιστική νόσος, είναι ο πιο κοινός τύπος άνοιας. Οι γυναίκες που είναι 45 ετών έχουν 20% πιθανότητα να εμφανίσουν Αλτσχάιμερ στη ζωή τους, σύμφωνα με την Ένωση Αλτσχάιμερ. Οι άνδρες της ίδιας ηλικίας έχουν 10% πιθανότητες.
Η cognitive εκπαίδευση, η οποία περιλαμβάνει οτιδήποτε, από ασκήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών μέχρι παζλ, έχει αναγνωριστεί από τις Εθνικές Ακαδημίες Επιστημών, Μηχανικής και Ιατρικής ως ένας πολλά υποσχόμενος τομέας έρευνας για την παρέμβαση στην άνοιας. Δεν υπάρχει συνιστώμενη ηλικία για να ξεκινήσετε να παίζετε αυτά τα παιχνίδια. Μπορείτε να βρείτε παιχνίδια στο διαδίκτυο ή σε βιβλιοθήκες, κοινοτικά κολέγια ή τοπικά παραρτήματα της Ένωσης Αλτσχάιμερ.
Τα παιχνίδια εκπαίδευσης εγκεφάλου δεν έχουν αποδειχθεί ότι αποτρέπουν την άνοια, λέει το Εθνικό Ινστιτούτο Γήρανσης, μέρος των Εθνικών Ινστιτούτων Υγείας. Οι μέχρι τώρα μελέτες έχουν αποφέρει ανάμεικτα αποτελέσματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα των παιχνιδιών. Εξακολουθούν να υπάρχουν αμφιβολίες σχετικά με την ικανότητά τους να επιφέρουν μακροπρόθεσμες βελτιώσεις.
Δείτε επίσης: AI: Χρειάζεται ύπνο όπως ο ανθρώπινος εγκέφαλος
Ωστόσο, η έρευνα μέχρι σήμερα είναι αρκετά ενθαρρυντική -και η άνοια τόσο διαδεδομένη- που οι επιστήμονες μελετούν περαιτέρω τα παιχνίδια. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας το 2019 συνέστησε τη γνωστική εκπαίδευση για ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας ως τρόπο μείωσης του κινδύνου άνοιας, παρόλο που η επιστήμη πίσω από αυτό δεν είναι οριστική.
Το National Institute of Aging χρηματοδοτεί 21 κλινικές δοκιμές για να προσπαθήσει να μάθει ποιοι τύποι παιχνιδιών μπορούν να βελτιώσουν παράγοντες όπως η μνήμη και η προσοχή και να μειώσουν τον μακροπρόθεσμο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας. Μια σειρά μελετών σχεδόν 3.000 ατόμων που χρηματοδοτήθηκαν εν μέρει από την NIA πρότεινε ότι τα οφέλη μιας σειράς ασκήσεων που απαιτούσαν γρήγορες παρατηρήσεις και άμεσες αποφάσεις φάνηκε να βοηθούν τους ηλικιωμένους 10 χρόνια αργότερα και να μειώνουν τον κίνδυνο άνοιας τους κατά 29%.
Η εκπαίδευση στη μελέτη περιλάμβανε 10 αρχικές συνεδρίες 60 έως 75 λεπτών όπου οι άνθρωποι έπαιξαν παιχνίδια speed-and-recall και υπήρχαν οκτώ ενισχυτικές συνεδρίες αργότερα. Η μελέτη δεν σχεδιάστηκε εξαρχής για να αξιολογήσει τον κίνδυνο άνοιας, σύμφωνα με τον Dana Plude, αναπληρωτής διευθυντής στο National Institute of Aging. Αλλά τα αποτελέσματα είναι ένας βασικός λόγος για το ενδιαφέρον του για τη cognitive εκπαίδευση και η NIA χρηματοδοτεί επί του παρόντος μια κλινική δοκιμή 7 εκατομμυρίων δολαρίων για περαιτέρω έλεγχο των αποτελεσμάτων.
Οι εφαρμογές παιχνιδιών εκπαίδευσης εγκεφάλου μπορεί να είναι διασκεδαστικά αλλά απογοητευτικά, ανεξάρτητα από την ηλικία και την ψυχική σας αντοχή.
Οι εφαρμογές παιχνιδιών γενικά χρεώνουν μια μηνιαία ή ετήσια χρέωση. μερικοί προσφέρουν μια ρουτίνα προπόνησης που μπορεί να είναι εξατομικευμένη.
Πηγή: naijaonpoint.com.ng