Εταιρείες τηλεπικοινωνιών σε ολόκληρη την Ισπανία παρουσίασαν εκτεταμένη διακοπή λειτουργίας τις πρώτες ώρες της Τρίτης, 20 Μαΐου 2025, έπειτα από προγραμματισμένη ενημέρωση δικτύου από τον ισπανικό τηλεπικοινωνιακό κολοσσό Telefónica.
Δείτε επίσης: Η εταιρεία Telecom MTN Group αποκάλυψε παραβίαση δεδομένων

Η βλάβη επηρέασε τόσο την υποδομή σταθερής τηλεφωνίας όσο και τις κινητές υπηρεσίες σε εθνικό επίπεδο, με ιδιαίτερα σοβαρές διακοπές να αναφέρονται στη Μαδρίτη, στη Βαρκελώνη και σε άλλα μεγάλα αστικά κέντρα. Όλοι οι κύριοι πάροχοι, συμπεριλαμβανομένων των Movistar, Orange, Vodafone, Digimobil και O2, αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα, με χιλιάδες χρήστες να αναφέρουν αδυναμία πραγματοποίησης κλήσεων ή πρόσβασης στο διαδίκτυο. Η τεχνική βλάβη φαίνεται να προήλθε από την εν λόγω ενημέρωση της Telefónica, η οποία προκάλεσε αλυσιδωτή κατάρρευση στο δίκτυο, επηρεάζοντας και άλλους παρόχους που μοιράζονται κοινή υποδομή.
Πρόκειται για τη δεύτερη μεγάλη διακοπή τηλεπικοινωνιών στην Ισπανία μέσα σε λιγότερο από έναν μήνα, μετά τη σοβαρή διακοπή ρεύματος που έπληξε την Ισπανία και την Πορτογαλία στις 28 Απριλίου, δοκιμάζοντας ήδη την ανθεκτικότητα των τηλεπικοινωνιακών υποδομών της χώρας.
Δείτε ακόμα: NTT: Παραβίαση δεδομένων επηρεάζει 18.000 πελάτες
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η διακοπή λειτουργίας των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης, καθώς ο κρίσιμος αριθμός 112 έχει καταστεί μη προσβάσιμος σε αρκετές περιοχές, όπως η Εξτρεμαδούρα, η Αραγονία, η Χώρα των Βάσκων και η Βαλένθια.

Οι περιφερειακές αρχές έσπευσαν να ενεργοποιήσουν εναλλακτικούς αριθμούς έκτακτης ανάγκης, προκειμένου να διασφαλίσουν τη συνέχεια της δημόσιας ασφάλειας. Οι εταιρείες τηλεπικοινωνίας έχουν κινητοποιήσει ομάδες διαχείρισης κρίσεων, παρόμοιες με εκείνες που ενεργοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της διακοπής ρεύματος τον Απρίλιο. Η Vodafone Ισπανίας ανακοίνωσε ότι έχει θέσει σε λειτουργία εφεδρικές γεννήτριες και λειτουργεί επί του παρόντος με μειωμένη χωρητικότητα, ενώ τεχνικοί εργάζονται για την αποκατάσταση της βλάβης.
Εκπρόσωπος της Vodafone δήλωσε μέσω των κοινωνικών δικτύων: «Δίνουμε προτεραιότητα στις κρίσιμες υποδομές και διαχειριζόμαστε τους πόρους του δικτύου ώστε να διατηρηθούν οι βασικές επικοινωνίες για όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο».
Δείτε επίσης: Κινέζοι hackers παραβιάζουν τηλεπικοινωνίες μέσω Cisco routers
Ένα σχετικό στοιχείο που αναδεικνύεται από την παραπάνω κατάσταση είναι η εύθραυστη φύση των ψηφιακών υποδομών σε περιόδους κρίσης και το πόσο εξαρτημένες είναι βασικές υπηρεσίες —όπως η δημόσια ασφάλεια, η υγειονομική περίθαλψη και η πολιτική προστασία— από τη σταθερή λειτουργία των τηλεπικοινωνιακών δικτύων. Το γεγονός ότι ο αριθμός 112 δεν ήταν διαθέσιμος σε αρκετές περιοχές, δείχνει πόσο κρίσιμο είναι να υπάρχουν εναλλακτικά πρωτόκολλα επικοινωνίας και εφεδρικά δίκτυα για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
Πηγή: cybersecuritynews