ΑρχικήΕπιστήμη & ΤεχνολογίαΔιερχόμενος Νάνο-Γαλαξίας κάνει τα αστέρια να αναπηδούν

Διερχόμενος Νάνο-Γαλαξίας κάνει τα αστέρια να αναπηδούν

Ο γαλαξίας μας έχει διαμορφωθεί από τις συναντήσεις του με πολλούς μικρότερους γαλαξίες εδώ και δισεκατομμύρια χρόνια. Απορρόφησε κάποιους, αλλά ακόμη και κάποιοι από αυτούς που ξέφυγαν έχουν αφήσει το στίγμα τους. Τμήματα του γαλαξιακού δίσκου έχουν βρεθεί να δονούνται ως αποτέλεσμα μιας στενής συνάντησης με τον Νάνο-Γαλαξία του Τοξότη.

Δείτε επίσης: Το διαστημικό τηλεσκόπιο Webb στρέφει το βλέμμα του στον γαλαξία Cartwheel

Νάνο-Γαλαξίας

Τα αστέρια κινούνται για πολλούς λόγους, συμπεριλαμβανομένου του ότι περιφέρονται γύρω από το κέντρο του γαλαξία ή επειδή είναι πολύ κοντά σε ένα σουπερνόβα. Η εξαιρετική ακρίβεια του διαστημικού τηλεσκοπίου Gaia μας επέτρεψε να ανακαλύψουμε κι έναν ακόμα λόγο. Υπάρχουν μέρη του γαλαξία όπου ομάδες αστεριών εμφανίζουν συγχρονισμένες κινήσεις κάθετες στο γαλαξιακό επίπεδο, υποδεικνύοντας ότι κάποια δύναμη τα έχει ανακινήσει.

Μια μελέτη στο Monthly Notices of the Royal Astronomical Society δείχνει ότι αυτό το μοτίβο είναι εκπληκτικά διαδεδομένο στον εξωτερικό δίσκο και παρέχει μια εξήγηση.

«Μπορούμε να δούμε ότι αυτά τα αστέρια ταλαντεύονται και κινούνται πάνω και κάτω με διαφορετικές ταχύτητες», είπε ο Δρ Paul McMillan του Παρατηρητηρίου του Λουντ σε μια δήλωση. «Όταν ο νάνο-γαλαξίας του Τοξότη πέρασε από το δικό μας Γαλαξία, δημιούργησε κινήσεις κυμάτων, όπως όταν μια πέτρα πέφτει σε μια λίμνη».

Δείτε ακόμα: Hubble: Νέα εντυπωσιακή εικόνα από τον “Κρυμμένο Γαλαξία” IC 342

Ο McMillan και οι συνεργάτες του χρησιμοποίησαν τα δεδομένα του Gaia για να μετρήσουν τις κινήσεις των αστεριών σε πολύ ευρύτερα τμήματα του γαλαξία από ό,τι ήταν δυνατό πριν. Αυτό αποκάλυψε ένα ευρέως διαδεδομένο μοτίβο, το οποίο οι συγγραφείς πιστεύουν ότι θα μπορούσε να είναι μόνο το αποτέλεσμα του γαλαξία του Τοξότη. Έχουν χρησιμοποιήσει την κατανομή των κυματισμών για να υπολογίσουν την πορεία και το χρονισμό του νάνο-γαλαξία.

αστέρια

«Μπορούμε να μελετήσουμε τον Γαλαξία με τον ίδιο τρόπο που οι γεωλόγοι εξάγουν συμπεράσματα για τη δομή της Γης από τα σεισμικά κύματα που ταξιδεύουν μέσα από αυτόν», είπε ο McMillan. Πράγματι, η εργασία αναφέρεται στο έργο τους ως «Γαλαξιοσεισμολογία», σημειώνοντας ότι διαφέρει από την αρχική σεισμολογία επειδή οι γαλαξιακές ταλαντώσεις λαμβάνουν χώρα σε εκατομμύρια χρόνια, κι όχι σε λίγες ώρες.

Η διαταραχή που προκλήθηκε από τον νάνο-γαλαξία του Τοξότη αναφέρθηκε για πρώτη φορά το 2018, αλλά αυτό ήταν για μια στενή ζώνη ακριβώς απέναντι από το κέντρο του γαλαξία από την οπτική μας γωνία. Αυτή η εργασία δείχνει ότι το αποτέλεσμα είναι πολύ ευρύτερο, λαμβάνοντας περίπου 80 μοίρες του ουρανού.

Δείτε επίσης: Οι αστρονόμοι αποκαλύπτουν την πρώτη εικόνα της μαύρης τρύπας στον γαλαξία μας

Αν και είναι πιθανώς ο πλησιέστερος γαλαξίας στον δικό μας, ο Νάνο-Γαλαξίας του Τοξότης ανακαλύφθηκε μόλις το 1994, επειδή από τη δική μας οπτική γωνία, βρίσκεται στην άλλη πλευρά του γαλαξιακού κέντρου και μερικώς κρυμμένος. Όσο περισσότερο μελετούνταν ωστόσο, τόσο η σημασία του μεγάλωνε. Σε προηγούμενη διέλευση, μπορεί να προκάλεσε το σχηματισμό του Ήλιου.

Ο εν λόγω γαλαξίας, που ονομάζεται πλήρως Σφαιροειδής Νάνο-Γαλαξίας, είναι διαφορετικός από τον Ακανόνιστο Νάνο-Γαλαξία του Τοξότη, ένα σχετικά μακρινό μέλος της τοπικής μας ομάδας γαλαξιών.

Absenta Miahttps://www.secnews.gr