Το Γραφείο της Επιτρόπου Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων στην Κύπρο, επέβαλε πρόστιμο 1 εκατομμυρίου δολαρίων στην εταιρεία παρακολούθησης WiSpear για συλλογή δεδομένων κινητής τηλεφωνίας, από διάφορα άτομα που έφτασαν στο αεροδρόμιο της Λάρνακας.
Δείτε επίσης: Πολιτική παρακολούθησης εφαρμογών της Apple: Κόστισε 10 δισεκατομμύρια δολάρια
Αν και πρόκειται απλώς για ένα διοικητικό πρόστιμο σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχετίζεται με ένα σκάνδαλο που έγινε πριν από δύο χρόνια ευρέως γνωστό ως «κατασκοπευτικό βαν».
Το 2019, ένα φορτηγό Chevrolet γεμάτο με εξοπλισμό αξίας τουλάχιστον 3,5 εκατομμυρίων δολαρίων που μπορούσε να χακάρει smartphone Android και να κλέψει δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων μηνυμάτων WhatsApp και Signal, τοποθετήθηκε κοντά στο αεροδρόμιο της Λάρνακας.
Ηλιακή καταιγίδα ίσως επηρεάσει την ανάκαμψη από τον τυφώνα
Αποκαλύφθηκαν τα Cybercab robotaxi και Tesla Robovan
Πώς τα εργαλεία της OpenAI επηρεάζουν τις εκλογές;
Το βαν βρισκόταν στην περιοχή για μήνες, όταν πολιτικοί στην Κύπρο επέκριναν την κυβέρνηση ότι ήταν παθητική σχετικά με τη δραστηριότητα του οχήματος, αφού είδαν τις δυνατότητές του σε δράση κοντά στο αεροδρόμιο σε ένα βίντεο από την Forbes.
Σε δελτίο τύπου, η εποπτική αρχή προστασίας δεδομένων στην Κύπρο ανακοίνωσε ότι η WiSpear κατέβαλε διοικητικό πρόστιμο 925.000 ευρώ για παραβιάσεις του GDPR.
Η Ειρήνη Νικολαΐδου, Επίτροπος Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων στην Κύπρο, δήλωσε ότι το βαν της WiSpear συνέλεξε τη διεύθυνση Ελέγχου Πρόσβασης Μέσων (MAC) και τη Διεθνή Ταυτότητα Συνδρομητή Κινητής Τηλεφωνίας (IMSI) πολλών συσκευών.
Δείτε ακόμα: Επίτροπος Ειρήνη Λοϊζίδου Νικολαΐδου: GDPR & Επιχειρήσεις, COVID-19, Τηλεργασία
Μια διεύθυνση MAC είναι ένα μοναδικό αναγνωριστικό συσκευής σε ένα δίκτυο, συμπεριλαμβανομένου του Διαδικτύου. Το IMSI είναι ένας 15ψήφιος αριθμός που οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας εκχωρούν σε τερματικά σε ένα δίκτυο κινητής τηλεφωνίας. Και τα δύο μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αναγνώριση και την παρακολούθηση ατόμων.
Η συλλογή αυτών των δεδομένων ήταν μέρος «δοκιμών και παρουσιάσεων τεχνολογιών» από την εταιρεία, που αποτελούσαν ελαφρυντικούς παράγοντες, είπε η Νικολαΐδου, προσθέτοντας ότι μια έρευνα διαπίστωσε ότι «δεν υπήρξε παρακολούθηση συσκευής ή υποκλοπή οποιασδήποτε ιδιωτικής επικοινωνίας».
Όταν ξέσπασε το σκάνδαλο του «κατασκοπευτικού βαν» το 2019, τα τοπικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι η κυπριακή αστυνομία κατέσχεσε το όχημα στα μέσα Νοεμβρίου και ξεκίνησε έρευνα μήνες αφότου ο δημοσιογράφος της Forbes Thomas Brewster δημοσίευσε μια ιστορία για τον Tal Dilian, τον ιδιοκτήτη του βαν και διευθύνοντα σύμβουλο της WiSpear.
Δείτε επίσης: Google: Μπλοκάρει ads που προωθούν apps για την παρακολούθηση του συντρόφου σας
Ο εξοπλισμός στο φορτηγό, σύμφωνα με τον Brewster, αποτελούνταν από κιτ παρακολούθησης και κεραίες που μπορούσαν να εντοπίσουν, να παραβιάσουν και να εξάγουν περιεχόμενο από μια κινητή συσκευή, συμπεριλαμβανομένων συνομιλιών (Facebook, WhatsApp), μηνυμάτων, κλήσεων ή επαφών.
Πριν από την WiSpear, ο Dilal ίδρυσε την Circles, την εταιρεία παρακολούθησης που συγχωνεύτηκε με την NSO, κατασκευαστή του spyware Pegasus. Επί του παρόντος, διευθύνει την Intellexa, μια εταιρεία που παρέχει πληροφορίες στον κυβερνοχώρο σε υπηρεσίες επιβολής του νόμου και υπηρεσίες πληροφοριών.