Σύμφωνα με εσωτερικά έγγραφα του Facebook, που εξετάστηκαν από το CNN, η πλατφόρμα αγωνίζεται εδώ και χρόνια να καταπολεμήσει περιεχόμενο που σχετίζεται με το human trafficking και κυρίως με αυτό που αποκαλεί “domestic servitude” (ας πούμε οικιακή δουλεία): “μια μορφή εμπορίας ανθρώπων με σκοπό την εργασία σε σπίτια μέσω της χρήσης βίας, απάτης, εξαναγκασμού ή εξαπάτησης“.
Η εταιρεία γνώριζε τουλάχιστον από το 2018 ότι human traffickers χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες της με αυτόν τον τρόπο. Μάλιστα το πρόβλημα ήταν τόσο έντονο, που το 2019 η Apple απείλησε να αποσύρει την πρόσβαση του Facebook και του Instagram στο App Store. Αυτό θα ήταν σημαντικό πλήγμα για το Facebook γιατί μέσω του App Store μπορεί να προσεγγίσει εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες κάθε χρόνο. Οι υπάλληλοι του Facebook έσπευσαν να καταργήσουν το προβληματικό περιεχόμενο και να κάνουν έκτακτες αλλαγές στις πολιτικές της εταιρείας για να αποφύγουν αυτό που περιέγραψαν ως “δυνητικά σοβαρή” συνέπεια για την επιχείρηση.
Δείτε επίσης: Το Facebook περνάει υπαρξιακή κρίση: Οι χρήστες του γερνάνε!
Όμως, ενώ το Facebook κατάφερε να κατευνάσει τις ανησυχίες της Apple και να αποφύγει την αφαίρεση από το κατάστημα εφαρμογών, το human trafficking εξακολουθεί να υπάρχει στην πλατφόρμα. Τα εσωτερικά έγγραφα του Facebook περιγράφουν γυναίκες, θύματα trafficking, που υφίστανται σωματική και σεξουαλική κακοποίηση, στερούνται τροφής και αμοιβής και έχουν χάσει τα ταξιδιωτικά τους έγγραφα (τους τα έχουν πάρει) ώστε να μην μπορούν να δραπετεύσουν. Νωρίτερα αυτό το έτος, μια εσωτερική αναφορά του Facebook σημείωσε ότι “εξακολουθούν να υπάρχουν κενά στον εντοπισμό οντοτήτων στην πλατφόρμα, που εμπλέκονται σε οικιακή δουλεία“. Ουσιαστικά, το Facebook χρησιμοποιείται για τη στρατολόγηση, την αγορά και την πώληση αυτού που τα έγγραφα του Facebook αποκαλούν “οικιακούς δούλους”.
Οι ερευνητές εντοπίζουν σπάνιο γαλαξία με τριπλό δακτύλιο
Elon Musk: Επικεφαλής Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας
Υπάρχει ζωή στα φεγγάρια του Ουρανού;
Την περασμένη εβδομάδα, το CNN εντόπισε ενεργούς λογαριασμούς στο Instagram που υποτίθεται ότι προσφέρουν οικιακές βοηθούς προς πώληση. Αυτοί οι λογαριασμοί ήταν παρόμοιοι με λογαριασμούς που οι ερευνητές του Facebook είχαν επισημάνει και αφαιρέσει. Το Facebook αφαίρεσε τους λογαριασμούς και τις αναρτήσεις μετά την αναφορά του CNN και ο εκπρόσωπος Andy Stone επιβεβαίωσε ότι παραβίαζαν τις πολιτικές του Facebook.
“Απαγορεύουμε την ανθρώπινη εκμετάλλευση“, είπε ο Stone. “Καταπολεμάμε το human trafficking στην πλατφόρμα μας εδώ και πολλά χρόνια και στόχος μας παραμένει να αποτρέψουμε όποιον επιδιώκει να εκμεταλλευτεί άλλους, χρησιμοποιώντας της πλατφόρμα μας“.
Τα παραπάνω έγιναν γνωστά στο CNN μέσα από την εξέταση εσωτερικών εγγράφων του Facebook που διέρρευσαν πρόσφατα στα media και στο Κογκρέσο από την whistleblower, Frances Haugen. Εκτός από πληροφορίες σχετικά με το περιεχόμενο για human trafficking, τα έγγραφα μιλούν και για την προσέγγιση της εταιρείας όσον αφορά στην παραπληροφόρηση και τη ρητορική μίσους, την εσωτερική έρευνα για τους αλγορίθμους, τις επικοινωνίες που σχετίζονται με την επίθεση στο Καπιτώλιο και άλλα.
Σχετικά με το human trafficking, εκπρόσωποι της Haugen έγραψαν: “Οι επενδυτές θα ενδιαφερόντουσαν πολύ να μάθουν την αλήθεια για το ότι το Facebook παραλίγο να χάσει την πρόσβαση στο Apple App Store λόγω της αποτυχίας του να σταματήσει το περιεχόμενο για human trafficking στα προϊόντα του“.
Ο Stone οδήγησε το CNN σε μια επιστολή που έστειλε το Facebook το περασμένο καλοκαίρι σε αρκετούς εκπροσώπους των Ηνωμένων Εθνών, σχετικά με τις προσπάθειές του για την καταπολέμηση του human trafficking στην πλατφόρμα του. Στην επιστολή, η εταιρεία σημειώνει ότι το περιεχόμενο οικιακής δουλείας “σπάνια αναφέρεται σε εμάς από τους χρήστες“.
“Για να αντιμετωπίσουμε αυτές τις προκλήσεις… έχουμε επίσης αναπτύξει τεχνολογία που μπορεί προληπτικά να βρει και να αναλάβει δράση απέναντι σε περιεχόμενο που σχετίζεται με την οικιακή δουλεία“, ανέφερε το Facebook στην επιστολή. “Με τη χρήση της, μπορέσαμε να εντοπίσουμε και να αφαιρέσουμε πάνω από 4.000 κομμάτια τέτοιου περιεχομένου σε αραβικά και αγγλικά, από τον Ιανουάριο του 2020 μέχρι σήμερα“.
Νωρίτερα αυτόν το μήνα, ο Αντιπρόεδρος Επικοινωνιών του Facebook, John Pinette, είπε ότι η παρουσίαση μερικών μόνο στοιχείων από τα εκατομμύρια εσωτερικά έγγραφα δεν θα έπρεπε να είναι αρκετή για να βγουν αρνητικά συμπεράσματα για την εταιρεία.
Δείτε επίσης: Έρευνα: Μεγάλο ποσοστό Καναδών έχει αρνητική άποψη για το Facebook
Πώς ξεκίνησε η ιστορία με την Apple
Το φθινόπωρο του 2019, το BBC προσέγγισε το Facebook σχετικά με μια έρευνα που σύντομα επρόκειτο να δημοσιεύσει σχετικά με μια παράνομη διαδικτυακή αγορά για οικιακές βοηθούς – η οποία λειτουργούσε εν μέρει μέσω του Instagram. Σε απάντηση, το Facebook αφαίρεσε 703 προφίλ στο Instagram που προωθούσαν την οικιακή δουλεία, αλλά “λόγω της ανεπαρκούς αναφοράς αυτής της συμπεριφοράς και της απουσίας προληπτικής ανίχνευσης“, πολλά άλλα τέτοια προφίλ παρέμειναν στην πλατφόρμα.
Μετά τη δημοσίευση της έρευνας του BBC, η Apple επικοινώνησε με το Facebook στις 23 Οκτωβρίου 2019, απειλώντας να αφαιρέσει τις εφαρμογές του από το App Store, λόγω της φιλοξενίας περιεχομένου που διευκόλυνε το human trafficking. Σε ένα εσωτερικό έγγραφο του Νοεμβρίου 2019, ένας υπάλληλος του Facebook εξήγησε τις ενέργειες που έκανε η εταιρεία κατά τη διάρκεια μιας εβδομάδας για να μετριάσει την απειλή, συμπεριλαμβανομένης της αφαίρεσης λογαριασμών και της προληπτικής ανίχνευσης περιεχομένου.
“Η κατάργηση των εφαρμογών μας από τις πλατφόρμες της Apple θα είχε δυνητικά σοβαρές συνέπειες για την επιχείρηση“, αναφέρει το έγγραφο. “Για τον μετριασμό αυτού του κινδύνου, συγκροτήθηκε μια μεγάλη ομάδα εργασίας που λειτουργεί όλο το εικοσιτετράωρο για να εφαρμόσει τη στρατηγική απόκρισης“.
Ωστόσο, σύμφωνα με την εσωτερική έρευνα, το Facebook γνώριζε για την ύπαρξη περιεχομένου που προωθεί το human trafficking και πριν την έρευνα του BBC.
Τον Μάρτιο του 2018, εργαζόμενοι στο Facebook επισήμαναν προφίλ Instagram που ήταν αφιερωμένα στην πώληση οικιακών εργατών. Ωστόσο, τότε δεν πάρθηκαν μέτρα για την αντιμετώπιση του περιεχομένου, αφού θεωρήθηκε ότι δεν παραβίαζε τις πολιτικές της εταιρείας.
Ο Stone, ο εκπρόσωπος του Facebook, είπε ότι υπήρχε και πριν, πολιτική για την αποτροπή ανθρώπινης εκμετάλλευσης αλλά έγινε πιο αυστηρή μετά.
Τα εσωτερικά έγγραφα του Facebook δείχνουν ότι η πλατφόρμα ξεκίνησε ένα πιο διευρυμένο “Human Exploitation Policy” στις 29 Μαΐου 2019, που απαγόρευε περιεχόμενο που προωθούσε τη δουλεία και την εκμετάλλευση ανθρώπων.
Δείτε επίσης: YouTube: Δέχτηκε αγωγή για βίντεο κακοποίησης ζώων
Τον Σεπτέμβριο του 2019, ένας υπάλληλος του Facebook δημοσίευσε στον εσωτερικό ιστότοπο της εταιρείας μια περίληψη μιας έρευνας για ένα δίκτυο εμπορίας ανθρώπων που χρησιμοποιούσε εφαρμογές του Facebook για να διευκολύνει την πώληση και τη σεξουαλική εκμετάλλευση τουλάχιστον 20 πιθανών θυμάτων. Το εγκληματικό δίκτυο χρησιμοποίησε περισσότερους από 100 ψεύτικους λογαριασμούς στο Facebook και στο Instagram για να στρατολογήσει γυναίκες από διάφορες χώρες και χρησιμοποίησε το Messenger και το WhatsApp για να συντονίσει τη μεταφορά των γυναικών στο Ντουμπάι, όπου αναγκάστηκαν να εργαστούν σε υποτιθέμενα “κέντρα μασάζ”.
Η εταιρεία αφαίρεσε όλες τις σελίδες και τους λογαριασμούς που σχετίζονταν με το κύκλωμα trafficking, σύμφωνα με την έκθεση.
Facebook human trafficking: Το πρόβλημα συνεχίζεται
Πιο πρόσφατα έγγραφα δείχνουν ότι παρά τις προσπάθειες που έκανε το Facebook για την άμεση κατάργηση αυτού του περιεχομένου, το πρόβλημα εξακολουθεί να υπάρχει.
Μια έκθεση από τον Ιανουάριο του 2020 αναφέρει ότι “η πλατφόρμα επιτρέπει και τα τρία στάδια της ανθρώπινης εκμετάλλευσης (στρατολόγηση, διευκόλυνση, εκμετάλλευση) μέσω πολύπλοκων δικτύων“. Διακινητές από “γραφεία στρατολόγησης” εργαζομένων χρησιμοποίησαν “προφίλ FB, IG, Pages, Messenger και WhatsApp για να προωθήσουν τα θύματα προς πώληση και να κανονίσουν αγορές, πωλήσεις και άλλες αμοιβές“, ανέφερε το έγγραφο για ένα δίκτυο human trafficking που εντόπισε.
Σε μια έκθεση του Φεβρουαρίου του 2021, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι συχνά οι εταιρείες πρόσληψης εργαζομένων επικοινωνούσαν με τα θύματα μέσω άμεσων μηνυμάτων, αλλά σπάνια δημοσίευαν ακατάλληλο περιεχόμενο, γεγονός που καθιστούσε δύσκολο τον εντοπισμό τους.
Ο Stone είπε ότι η εταιρεία έχει εφαρμόσει παρεμβάσεις στην πλατφόρμα για να υπενθυμίσει στους ανθρώπους που αναζητούν εργασία τα δικαιώματά τους και έχει πληροφορίες στο Κέντρο βοήθειας για χρήστες που αντιμετωπίζουν περιεχόμενο εμπορίας ανθρώπων.
Πηγή: CNN International