ΑρχικήΕπιστήμη & ΤεχνολογίαSupernova: Επιστήμονες βρίσκουν ένα νέο είδος αστρικής έκρηξης

Supernova: Επιστήμονες βρίσκουν ένα νέο είδος αστρικής έκρηξης

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν μια εντελώς νέα αστρική έκρηξη (έκρηξη κατά το τέλος της ζωής ενός αστέρα), την οποία ονόμασαν “electron-capture” supernova. Ουσιαστικά αυτό το νέο είδος supernova προστίθεται στα δύο είδη που έχουν ανακαλύψει ήδη οι επιστήμονες, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι η ανακάλυψη βοηθά στην επίλυση ενός μυστηρίου που διαρκεί εδώ και περίπου χίλια χρόνια.

Δείτε επίσης: NASA: Νέα φαντασμαγορική εικόνα του κέντρου του Γαλαξία μας

Supernova αστρική έκρηξη

Το έτος 1054 μ.Χ., άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ανέφεραν ότι είδαν τον ουρανό να φωτίζεται με έντονο φως. Ήταν τόσο έντονο που μπορούσε να φανεί ακόμα και κατά τη διάρκεια της ημέρας, για 23 ημέρες και ήταν ορατό στο νυχτερινό ουρανό για σχεδόν δύο χρόνια.

Αυτό το φαινόμενο καταλήγει στο λεγόμενο crab nebula, το οποίο μελετάται λεπτομερώς από τους αστρονόμους μέχρι σήμερα. Αλλά η νέα μελέτη επιβεβαιώνει από πού προήλθε αυτή η έκρηξη.

Οι επιστήμονες είχαν προηγουμένως υποθέσει ότι τέτοιες supernovae μπορεί να υπάρχουν για 40 χρόνια και είχαν προτείνει ότι πιθανότατα προέρχονται από τεράστια super-AGB αστέρια (super-asymptotic giant branch stars). Ωστόσο, η έρευνα σχετικά με αυτά τα αστέρια και τις supernovae ήταν ελλιπής και δεν υπήρχαν πολλά στοιχεία.

Δείτε επίσης: UFO: Εξωγήινοι παρακολουθούν τη Γη από κοντινά αστέρια;

Τώρα οι επιστήμονες έχουν βρει ένα τέτοιο παράδειγμα supernova, στον γαλαξία NGC 2146. Αυτή η αστρική έκρηξη ήταν αρκετά κοντά, επιτρέποντας στους επιστήμονες να βρουν το αστέρι σε αρχειακές εικόνες που τραβήχτηκαν πριν εκραγεί. Έτσι, μπόρεσαν να συλλέξουν λεπτομερείς πληροφορίες για το πώς το έκανε.

Το παράδειγμα που είναι γνωστό ως SN 2018zd έχει κάποια παράξενα χαρακτηριστικά, πολλά από τα οποία δεν είχαν παρατηρηθεί έως τώρα σε μια supernova. Έτσι, οι επιστήμονες κατέληξαν στο ότι πρόκειται για ένα νέο είδος αστρικής έκρηξης (supernova).

Ένα έγγραφο που περιγράφει τα ευρήματα, “The electron-capture origin of supernova 2018zd“, έχει δημοσιευτεί στο Nature Astronomy.

Supernova νέο είδος

Οι επιστήμονες έχουν χωρίσει τις supernovae σε δύο βασικούς τύπους. Στον πρώτο τύπο ένα λευκό νάνο αστέρι εκρήγνυται, αφού απορροφά το υλικό (τη μάζα) από ένα συνοδό αστέρα και κάποια στιγμή φτάνει στο κρίσιμο όριο απορρόφησης μάζας, το λεγόμενο όριο Chandrasekhar. Ο πυρήνας μετατρέπεται σε πιο πυκνή μάζα. Τότε θα υποστεί θερμοπυρηνική έκρηξη καταρρέοντας κάτω από τη δύναμη της βαρύτητας. Ο δεύτερος τύπος συντελείται όταν ένας αστέρας μεγάλης μάζας παύει να παράγει ενέργεια στον πυρήνα του, οπότε και καταρρέει κάτω από τη δύναμη της ίδιας του της βαρύτητας.

Δείτε επίσης: Μυστηριώδη ραδιοσήματα από τα βάθη του διαστήματος εντόπισε η NASA

Το νέο είδος supernova συνδυάζει κάτι και από τα δύο.

Οι επιστήμονες πρότειναν ότι αυτό μπορεί να έχει συμβεί πριν από περισσότερα από 40 χρόνια, όταν ερευνητές συμπεριλαμβανομένου του Ken’ichi Nomoto του Πανεπιστημίου του Τόκιο, πρότειναν ότι θα μπορούσε να συμβεί μια τέτοια έκρηξη supernova. Από τότε, οι ερευνητές έχουν σχεδιάσει μια θεωρία για το πώς θα ήταν μια τέτοια έκρηξη.

Πηγή: The Independent