Πρόσφατη έρευνα που διεξήγαγε η ομάδα ακτιβιστών Avvaz αποκάλυψε ότι το Youtube προωθεί στην πλατφόρμα του την παραπληροφόρηση σχετικά με ζητήματα που αφορούν το κλίμα και το περιβάλλον. Αυτή η αποκάλυψη προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων δεδομένου ότι η πλατφόρμα του Youtube χρηματοδοτείται από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου καθώς και από περιβαλλοντικές ομάδες, μέσω διαφημίσεων και βίντεο.
Αναλυτικότερα, η ομάδα ακτιβιστών Avaaz διεξήγαγε πρόσφατα έρευνα με βασικό σκοπό να εξετάσει πώς το Youtube προστατεύει τους χρήστες του από την παραπληροφόρηση σε θέματα που αφορούν το περιβαλλοντικό κλίμα. Συγκεκριμένα, εξέτασε τα βίντεο που προτείνει το Youtube στην πλατφόρμα του όταν οι χρήστες αναζητούν πληροφορίες σχετικά με το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την χειραγώγηση που γίνεται σε ό,τι αφορά το κλίμα και το περιβάλλον. Η έρευνα επικεντρώθηκε ιδιαίτερα στα βίντεο που εμφανίζονται μέσω της λειτουργίας “Up Next” του Youtube καθώς και το αμέσως επόμενο βίντεο που αναπαράγεται μετά την ολοκλήρωση του κλιπ.
Ο αρχηγός των εκστρατειών της ομάδας ακτιβιστών Avaaz, Fadi Quran, δήλωσε πως 1 στους 5 χρήστες που αναζητούν στο Youtube πληροφορίες σχετικά με θέματα όπως το φαινόμενο του θερμοκηπίου και η κλιματική αλλαγή, είναι πολύ πιθανό να πέσουν θύματα παραπληροφόρησης. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το Youtube προωθεί και ενθαρρύνει σε μεγάλο βαθμό την παραπληροφόρηση, πληρώνοντας δημιουργούς περιεχομένων κάθε φορά που μία διαφήμιση μπαίνει σε ένα βίντεο.
Οι εταιρείες και οι περιβαλλοντικές ομάδες διαφημίζονταν σε βίντεο, χωρίς ωστόσο να γνωρίζουν ότι οι διαφημίσεις τους εμφανίζονταν παράλληλα με την παραπληροφόρηση σε θέματα που αφορούν το κλίμα και το περιβάλλον.
Τα καλύτερα τηλέφωνα Motorola για το 2024
Νέα στοιχεία: Η Αφροδίτη μάλλον δεν είχε ποτέ ωκεανούς
Υπάλληλος Καταγγέλλει την Apple για Παρακολούθηση
Μελέτες δείχνουν ότι η ομάδα ακτιβιστών βασίστηκε σε ένα εργαλείο προγραμματιστή του YouTube που προσπαθεί να αναπαράγει τον αλγόριθμο πλατφόρμας για προτάσεις βίντεο. Σύμφωνα με αυτό, οι ερευνητές αναγνώρισαν ότι η μελέτη δεν παρέχει αντίγραφο του αλγορίθμου προτάσεων του YouTube. Ωστόσο, υποστήριξαν ότι τα δεδομένα τους είναι πολύ πιθανό να αντιπροσωπεύουν παρόμοιες προτάσεις που παρουσιάζει το YouTube στους χρήστες.
Μετά από τις ανακαλύψεις αυτής της έρευνας, η ομάδα ακτιβιστών Avaaz κάλεσε το YouTube να εισαγάγει νέες πολιτικές για να αποτρέψει την περαιτέρω διάδοση της παραπληροφόρησης σχετικά με το κλίμα και το περιβάλλον. Αυτό περιλαμβάνει την πρόταση το YouTube να περιλαμβάνει παραπληροφόρηση σχετικά με το κλίμα στην πολιτική του “οριακού περιεχομένου” και να απομονώνει τυχόν περιεχόμενο παραπληροφόρησης. Επίσης η Avaaz προτείνει το YouTube να συνεργάζεται με ανεξάρτητους “ελεγκτές” για να ενημερώνει τους χρήστες που έχουν παρακολουθήσει βίντεο που περιέχουν παραπληροφόρηση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ομάδα ακτιβιστών Avaaz ανακάλυψε μεταξύ άλλων ότι εταιρείες όπως η Samsung, η L’Oreal και η Uber, έχουν διαφημίσεις που εκτελούνται σε βίντεο παραπληροφόρησης. Παράλληλα, διακεκριμένες περιβαλλοντικές ομάδες όπως η Greenpeace International και το World Wildlife Fund διαφημίζουν τέτοια βίντεο, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στη διάδοση της παραπληροφόρησης.
Το Youtube, από τη μεριά του, δήλωσε ότι τα συστήματα που περιλαμβάνει δεν έχουν σχεδιαστεί για να φιλτράρουν ή να υποβιβάζουν τα βίντεο ή τα κανάλια που περιέχουν συγκεκριμένες απόψεις. Αντίθετα, το YouTube υποστηρίζει πως έχει αυστηρές πολιτικές διαφημίσεων κι έχει επενδύσει σημαντικά στη μείωση περιεχομένων παραπληροφόρησης και στην αύξηση της αυθεντικότητας.
Επιπλέον, ορισμένες εταιρείες που αναφέρθηκαν έσπευσαν να απαντήσουν. Πιο συγκεκριμένα, εκπρόσωπος της L’Oréal δήλωσε στο The Millennial Source ότι οι πληροφορίες που προωθούνται από αυτά τα βίντεο έρχονται σε αντίθεση με τις δεσμεύσεις της L’Oréal και το έργο που επιτελούν τα στελέχη της για την προστασία του περιβάλλοντος. Επιπλέον ανέφερε ότι η εταιρεία συνεργάζεται με ομάδες του YouTube που ζητώντας τους να χρησιμοποιήσουν όλα τα τεχνολογικά μέσα που διαθέτουν για να ενημερώνουν καλύτερα τους χρήστες της πλατφόρμας σχετικά με τη φύση και το περιεχόμενο αυτών των βίντεο. Ταυτόχρονα, η Hyundai Motor America δήλωσε πως συνεργάζεται συνεχώς με το YouTube για να διασφαλίσει ότι οι διαφημίσεις περιέχουν περιεχόμενο που ακολουθεί καθιερωμένα πρωτόκολλα και φίλτρα, συμπεριλαμβανομένης της αποφυγής περιεχομένου που προωθεί ανακριβείς πληροφορίες.
Δεν είναι ωστόσο η πρώτη φορά που το Youtube βρέθηκε στο προσκήνιο για τέτοιου είδους περιστατικά. Ενδεικτικά, στις αρχές του 2019 επώνυμα brands, όπως η Walt Disney Co. και η Nestle, αφαίρεσαν τις διαφημίσεις τους από το Youtube, ύστερα από κατηγορίες ότι το τμήμα σχολίων του ιστοτόπου προωθούσε τη δράση ενός κυκλώματος παιδεραστίας.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με επικριτές που υποστηρίζουν ότι το Yοutube έχει προωθήσει περιεχόμενο κατά του εμβολιασμού.
Το Youtube ωστόσο προσπαθεί να καταπολεμήσει την παραπληροφόρηση. Συγκεκριμένα, το 2019, η Google, η ιδιοκτήτρια του Youtube, κυκλοφόρησε ένα έγγραφο που περιγράφει λεπτομερώς τα βήματα που έλαβε για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης σε πλατφόρμες της, όπως το YouTube, το Google News και το Google Search. Μεταξύ άλλων μεθόδων, η εταιρεία δήλωσε ότι θα αντιμετωπίσει το ζήτημα χρησιμοποιώντας ανθρώπινους επιμελητές για να αποφασίσει αν κάτι είναι αποτέλεσμα υψηλής ποιότητας για μια συγκεκριμένη αναζήτηση. Η Google αποκάλυψε επίσης ότι προσπαθήσει να απομακρύνει τα trolls και τους χάκερς.
Tέλος, τα στελέχη του Youtube ανακοίνωσαν ότι στις ΗΠΑ η πλατφόρμα θα αρχίσει να μειώνει τις προτάσεις με το λεγόμενο «οριακό» περιεχόμενο, δηλαδή βίντεο που πλησιάζουν στην παραβίαση των κανόνων του ιστοτόπου σε τομείς όπως η ρητορική μίσους. Παρά την ανακοίνωση των αλλαγών, μια έκθεση του Bloomberg τον Απρίλιο του 2019 είπε ότι το YouTube γνώριζε την παραπληροφόρηση στον ιστότοπό του, αλλά δεν το εμπόδισε. Αυτό οδήγησε υψηλά στελέχη να παραιτηθούν λόγω της έλλειψης δράσης της εταιρείας για το πρόβλημα.